Coronaproof examen doen: maximaal vijftig mensen per zaal

Maandag 26 oktober starten de tentamens, deels fysiek op de campus. De opbouwoperatie daarvoor begint morgen. De groepsgrootte van die fysieke tentamens is beperkt: waar vroeger maximaal tweehonderd mensen in een zaal zaten, zijn dat er nu maximaal vijftig. Daardoor moeten meer zalen worden omgebouwd.

Dat maximum van vijftig studenten per zaal is een keus van de universiteit. Ook al is het onderwijs uitgezonderd van zo’n vastgesteld maximum, “wil de TU/e niet de randen van dat privilege dat het hoger onderwijs gegund is opzoeken”, vertelt Patrick Groothuis, directeur van ESA. Het opbouwen is een hele klus, zeker nu er minder studenten in een zaal kunnen. Nu zijn er dus meer zalen nodig. Waar het in het verleden ging om Matrix, Vertigo, Auditorium en het Studentensportcentrum, moeten nu ook Atlas en MetaForum eraan geloven.

Dat ombouwen gebeurt op een zaterdag omdat er tot die tijd nog colleges zijn in de zalen. TU/e-medewerker Peter Engels vertelt waarom er in het Auditorium een verhuisbedrijf aan te pas komt: “Het is een grote operatie. We hebben ook gekeken naar ons schoonmaakbedrijf als hulp maar in dit geval is ook elektra belangrijk voor de laptops en daar trekken zij de grens. Dan kan je een elektricien vragen, maar die gaat in de regel niet met tafels lopen schuiven. Het verhuisbedrijf Vlugo doet het allebei en heeft de operatie ook al eens eerder gedaan. Over twee weken zetten ze alles ook weer netjes terug in de originele college- of aterlieropstelling. Het Studentensportcentrum regelt dit overigens zelf.”

Proctorio

Ron Tempelaars, examencoördinator bij ESA weet dat er totaal 5402 studenten een regulier tentamen komen doen “en ik schat nog zo'n 100 die de speciale tentamens, zoals speciale faciliteiten of opt-out maken.” De hybride tentamens (tegelijkertijd online met proctoring en op de campus) zijn veranderd naar volledig online. Groothuis geeft aan dat door de keuze de hybride tentamens nu volledig online te doen “de on-campus belasting in totaliteit afneemt. Hierdoor kunnen we nog steeds circa zestig tentamens op de campus houden, maar dan in kleine groepen, net als we bij het onderwijs doen. Het Central Crisis Team (CCT) vindt dat dit beter past in de geest van de maatregelen en de signalen vanuit de organisatie.”

Het online tentamen wordt gedaan met online proctoring via Proctorio. Voor veel (eerstejaars) studenten is online proctoring iets nieuws. Als je onoverkomelijke bezwaren hebt tegen een tentamen met Proctorio kon je tot en met 18 oktober een opt-out aanvragen. Die studenten moeten het tentamen fysiek maken. Heb jij een examen komende twee weken? Cursor wenst je veel succes!

De hoofdfoto is een archieffoto van de tentamens in het Studentensportcentrum (SSC).