Wat gebeurde er deze zomer aan de TU/e?

Het nieuwe collegejaar is weer in aantocht en Cursor is terug van vakantie. Om er weer een beetje in te komen, maakten we voor onze trouwe lezers een overzichtje met het belangrijkste TU/e-gerelateerde nieuws dat jullie deze zomer van ons hebben moeten missen.

Olympisch

Lisa Scheenaard heeft tijdens het roeitoernooi van de Olympische Spelen in Tokio samen met haar partner Roos de Jong brons gehaald in de ‘dames dubbeltwee’. Het duo moest alleen Roemenië en Nieuw-Zeeland voor laten gaan. De inmiddels 32-jarige Scheenaard, lid van de Eindhovense studentenroeivereniging Thêta, staat nog altijd ingeschreven als masterstudente bij TU/e-faculteit Built Environment, maar besteedde de afgelopen jaren meer tijd aan haar sportieve carrière. Haar verenigingsgenoot Sander de Graaf, die werktuigbouwkunde studeert aan de TU/e, moest in Tokio genoegen nemen met de zesde plaats in de ‘mannen vier-zonder’.

Autonoom

University Racing Eindhoven (URE) behaalde begin augustus meteen tijdens de eerste race van het seizoen een topklassering. De nieuwe zelfrijdende elektrische racewagen van het studententeam eindigde op het circuit van Barcelona bovenaan in het algemeen klassement, door in zes van de zeven disciplines op het podium te eindigen. Alleen op het onderdeel ‘uithoudingsvermogen’ faalde de wagen van URE. Net als de overige zes deelnemers wist de Eindhovense auto de vereiste tien rondes (een afstand van zo’n drie kilometer) niet te voltooien.

Nog meer racenieuws: op 5 augustus onthulde InMotion zijn nieuwe elektrische racewagen, Endurance. Het in Helmond gehuisveste studententeam mikt op deelname aan de 24-uursrace van Le Mans in 2023. Daarvoor probeert het team een accu te ontwikkelen die net zo snel opgeladen kan worden als het voltanken van een brandstoftank. Dat kost bij de Endurance, die een topsnelheid bereikt van 205 kilometer per uur, nu zo’n twaalf minuten. Opladen duurde bij de vorige auto van InMotion nog anderhalf uur.

Vidi

Universitair docent Alberto Ravagnani heeft van wetenschapsfinancier NWO een Vidi-subsidie van 800.000 euro toegekend gekregen. Met deze subsidie wil hij wiskundige technieken uit de combinatoriek inzetten in het vakgebied van de coderingstheorie. In dat wetenschapsgebied wordt onderzocht hoe je digitale gegevens zodanig kunt coderen dat de relevante informatie behouden blijft wanneer er fouten optreden bij het doorgeven of uitlezen van de code. Ravagnani verwacht dat zijn werk kan bijdragen aan cryptografie die bestand is tegen aanvallen met quantumcomputers.

Drie masters

Tot slot: ooit bleef hij zitten op het vwo, maar inmiddels maakt Dirk Lauret serieus werk van zijn opleiding(en): deze zomer rondde hij maar liefst drie masters af aan de TU/e: Electrical Engineering, Information Security Technology en Science of Education and Communication. En nog allemaal cum laude ook; een unicum voor de TU/e. Alsof dat nog niet genoeg is, gaf Lauret als bijbaan ook nog wiskundeles op het Lorentz Casimir Lyceum in Eindhoven, zo was te lezen in het Eindhovens Dagblad. De volgende stap is een promotieplek in het Zwitserse Zürich, waar hij computerprocessoren gaat ontwerpen.