Fontys- en TU/e-studenten zetten Eindhoven in het zonnetje

Na de rellen in het centrum van Eindhoven zondag 24 januari, wilden studenten al snel iets positiefs doen voor de stad. Cursor kreeg verscheidene mailtjes met initiatieven om de getroffenen een hart onder de riem te steken. 31 januari en 1 februari was het zover en werden er bloemen en kaartjes uitgedeeld in de buurt en een grote lichtprojectie op het station gemaakt door studenten van Fontys en de TU/e.

De vicevoorzitter van hockeyvereniging Don Quishoot, Merlijn Muris, contacteerde Cursor namens alle 37 studentensportverenigingen en de koepelvereniging ESSF over een actie met bloemen en kaartjes. Veel studenten gingen zondag de straat op met vijfhonderd bosjes paarse voorjaarsbloemen en handgeschreven kaartjes. Die irissen en wensen waren bedoeld voor bewoners die de rellen van dichtbij meemaakten, de ondernemers in het gebied en de verschillende hulpdiensten. Een groot gebied rond het 18 Septemberplein is bezocht door de studenten en de presentjes werden met liefde in ontvangst genomen.

De studenten van de sportverenigingen lieten het niet bij dit gebaar: ook posten ze op Instagram dat de ESSF benaderd kan worden als er nog vrijwilligers nodig zijn om een zaak te helpen opruimen of andere nodige klusjes in het kader van heropbouw te doen. “We hebben bij bewoners kaarten in de brievenbussen gedaan en bij winkels en hulpdiensten die open waren, hebben we de bloemen en kaarten persoonlijk afgegeven, waar een zeer blije en lieve reactie op volgde. Het was dus een geslaagde dag”, vertelt Muris.

#EindhovenIs Samen Sterk

Tegelijkertijd heeft een groep enthousiaste studenten uit de hele community een lichtprojectie geïnstalleerd op het station om de stad in de spotlights te zetten. Ze wilden laten zien hoe geweldig hun stad écht is, en dus kwamen ze samen om Eindhoven in een positief licht te zetten. Letterlijk. Mede-initiatiefnemer FSE-President Mayke Scheffer: “Ook op de citybeacons en LED-schermen in het centrum verschijnen allerlei eigenschappen die Eindhoven tot zo’n geliefde stad maken. Te midden van al deze positieve energie staat de hashtag #EindhovenIs. Iedereen is uitgenodigd om een eigen draai te geven aan deze zin op social media. Wat is Eindhoven voor jou? Laat het aan iedereen weten”, vertelt Scheffer.

Een greep uit de suggesties van wat Eindhoven is, zal verschijnen op de Instagrampagina @eindhoven_is. Wie online een term deelt met #EindhovenIs, zal die later wellicht zelfs op het station zien verschijnen. Op deze manier willen de studenten alle Eindhovenaren een hart onder de riem steken, door hen met elkaar te verenigen. Op Instagram zullen ook regelmatig foto’s van de projecties op het station verschijnen, zodat iedereen thuis de actie kan volgen.

Piano van hoop

“We willen echt aan iedereen laten zien dat er zó veel positieve kanten van onze stad zijn. We hopen dat dit een gevoel van geruststelling bij de Eindhovenaren teweegbrengt,” zegt Koen de Nooij, onderwijscommissaris bij GEWIS en vertegenwoordiger namens Groep-één. “Met dank aan het enthousiasme en de steun van de TU/e, Stehven en Impress AV, is het ons gelukt om dit fantastische initiatief uit te werken.”

David Hordijk, student Innovation Sciences, denkt ook dat Eindhoven een warme en gulle plek is waar iedereen van moet weten. “De vernielde piano op het station was een treurige aanblik voor iedereen in Eindhoven. Echter, deze week heeft Eindhoven zich verenigd. Er zijn wel twintig piano’s aangeboden aan de NS, waardoor de piano een symbool is geworden van hoop: hier zien we de veerkracht van Eindhoven.”

Video | Bart van Overbeeke

Students put station Eindhoven in the spotlight

Video | Bart van Overbeeke