‘Lekker ontsnappen’ uit online carnavalsavontuur

Ze zullen niet de enigen zijn die ervan balen dat carnaval 2021 door corona beperkt blijft tot vrolijke, deels wat vertroebelde herinneringen en hoopvolle verwachtingen voor de toekomst. Maar van alleen maar kniezen wordt niemand blij - en dus knutselde TU/e-student Bert van Gestel samen met zijn zus en vriendin een gratis online carnavalsspel in elkaar.

afbeelding Lekkerontsnappen.nl

Je hebt jezelf net aangesloten bij een carnavalsvereniging, maar hebt jezelf verslapen en moet op zoek naar de anderen. Dat is het vertrekpunt voor het virtuele avontuur dat Bert van Gestel, zijn zus Anja en vriendin Michelle van Ardenne in elkaar hebben gezet. “Het is een soort escaperoom waarbij je puzzels moet oplossen om verder te komen in het verhaal, waarbij je langs een hoop gezellige taferelen komt.”

Of de echte kroegen nou open zijn of niet: “Wij Bourgondiërs kunnen wel tegen een stootje en maken er gewoon een fiske van tijdens ons geliefde carnaval”, aldus de drie. Met hun online game hopen ze medecarnavalsliefhebbers aan te sporen de krachten te bundelen en, met een koud pilsje bij de hand en liefst in vol carnavalsornaat, samen te gaan spelen - eventueel via een videoverbinding, vanwege de coronabeperkingen voor bezoek.

Op lekkerontsnappen.nl kun je een gratis ticket downloaden; hierop staat een wachtwoord om te kunnen inloggen in het spel. Het spel zelf gaat live op vrijdag 12 februari om 11.11 uur en kan in ieder geval het hele carnavalsweekend worden gespeeld. “Misschien houden we de escaperoom na carnaval ook nog wel even in de lucht”, zegt Van Gestel, “maar spelen tijdens carnaval is natuurlijk het leukst. In het spel zitten namelijk ook verwijzingen naar bijvoorbeeld de Stratumse carnavalslivestream die op 13 februari wordt georganiseerd door een hoop Eindhovense kroegen”.

Het online avontuur kan dus gratis worden gespeeld, maar voor wie een centje wil bijdragen om Van Gestel en zijn medebouwers de basiskosten te helpen dekken: op de website staat een donatieknop.

Creativiteit

De masterstudent Innovation Management sluit niet uit dat ze in de toekomst meer online activiteiten gaan aanbieden. “We hebben al vaker puzzeluitdagingen en fysieke escaperooms gemaakt, maar het is voor ons allemaal de eerste keer dat we zo’n grote website hebben gebouwd. Anja is vooral bezig geweest met het programmeren en gezellig maken van de site met allerlei visuele en geluidseffecten, terwijl Michelle en ik vooral het spelverloop en de puzzels hebben bedacht. Ik acht de kans groot dat we er een leuk bedrijfje van kunnen maken als het avontuur bij veel mensen bevalt.”

Hoeveel spelers de websitebouwers in het carnavalsweekend hopen te vermaken? “Poeh, goede vraag. Door het veel te promoten binnen onze eigen vriendenkringen en netwerken hopen we in ieder geval een grote groep Brabanders te bereiken - al zijn álle carnavalsliefhebbers uiteraard welkom.” Lachend: “Mocht het flink uit de hand lopen qua aantal deelnemers, dan moeten we het hostingpakket waarschijnlijk opschroeven”.

Bert van Gestel is niet de enige TU/e’er die het carnaval dit jaar gaat missen. Cursor sprak een aantal medewerkers en studenten over hun band met het volksfeest en hoe ze dit jaar proberen door te komen zónder; hun mooie verhalen lees je hier.