Studentenfracties willen kortingsregeling voor Adobe-producten

Studenten kunnen vanaf 1 februari geen gebruik meer maken van Photoshop, InDesign en Illustrator omdat softwareproducent Adobe een wijziging invoert in haar licentiebeleid. Voor TU/e-studenten bij Built Environment en Industrial Design wordt een uitzondering gemaakt tot het einde van dit collegejaar. De studentenfracties willen dat er een goede kortingsregeling komt voor álle studenten die Adobe-producten willen gebruiken.

foto Acosta 72 / Shutterstock

In oktober vorig jaar werd plots duidelijk dat Adobe bij een nieuw contract per 2021 uit zou gaan van ‘named users’ en dat daarmee de campuslicenties, waarmee alle TU/e-laptops al jaren waren voorzien van Adobe Creative Cloud, komen te vervallen. Samen met SURF, de samenwerking tussen universiteiten op IT-ontwikkelingen, bleef de TU/e telkens in onderhandelingen en deze zijn nog niet afgesloten. Bart Luijten, directeur Information Management & Services, vertelt wat ondertussen is bereikt: “We hebben voor elkaar gekregen dat studenten van Built Environment en Industrial Design tot het einde van dit academische jaar zonder bijbetaling gebruik kunnen blijven maken van de Adobe Creative Suite. Adobe erkent nu dat deze opleidingen te classificeren zijn als opleidingen voor grafisch ontwerp. Deze oplossing geldt tot en met augustus 2021.” Het uitgangspunt van Adobe is dat er door alle andere studenten een gereduceerd tarief van 132,75 euro per jaar betaald moet gaan worden om de software te gebruiken.

Onderhandelen

“We zijn voor alle studenten bezig om te komen tot betere condities dan er nu worden aangeboden om zelf tot aanschaf over te gaan”, zegt Luijten. “We hebben aanleiding om te denken dat er goede kansen tot verbetering zijn en de verwachting is dat het tot mei 2021 gaat duren voordat we hier uit zijn met Adobe.” De directeur kan geen garanties op succes afgeven, maar concludeert wel dat “de genomen moeite in ieder geval op korte termijn een verbetering oplevert voor onze ID- en BE-studenten en dat er zicht is op betere condities voor alle onze studenten.”

Substantiele korting

Studentenfractie Groep-één is er niet gerust op en wil dat er een geschikte kortingsregeling komt voor studenten wanneer de onderhandelingen stuk lopen. “We willen niet dat studenten zich belemmerd voelen om Adobe-software te gebruiken en de aanbieding van 132 euro per jaar via SURF is niet gunstig. Onze fractie heeft daarom het voorstel gedaan om ook te onderzoeken of een kortingsregeling vanuit de TU/e hierbij mogelijk zou zijn”, zegt voorzitter Ralph van Ierland. De oplossing dat er in MetaForum op twintig computers een licentie beschikbaar is voor wie daar wil werken, vervult voor hem niet de behoefte.

Verenigingswerk

Wat Groep-één en DAS Eindhoven betreft hoeft de software niet voor de héle TU/e helemaal gratis. Van Ierland: “Het hoeft niet ondoordacht op laptops te staan, dat zou een gigantische kostenpost worden met het huidige voorstel van Adobe. Door de licentiekosten voor studenten echter te reduceren tot enkele tientjes, voorkom je onnodige installaties en kosten voor de universiteit, maar geef je wel een eerlijke mogelijkheid aan studenten die het nodig hebben. Veel studenten werken er toch regelmatig mee voor presentaties en bij verenigingswerk. En voor sommige disciplines gaat ook het bedrijfsleven ervan uit dat studenten die aan de TU/e afstuderen met Adobe hebben leren werken.”

Of de onderhandelingen vanuit SURF nog iets moois op gaan leveren voor de studenten, een kortingsregeling vanuit de universiteit werkbaar zou zijn, of dat toch vastgehouden wordt aan het voorstel van Adobe moet nog blijken.

Raadsvergadering

“Waar we nu aandacht voor hebben gevraagd in de aanloop naar onze raadsvergadering, is of er wel een tussenoplossing kan komen tot er meer duidelijkheid is. Door bijvoorbeeld verenigingen en studententeams wordt Adobe op wekelijkse, al dan niet dagelijkse basis gebruikt. Die kunnen niet zomaar tot mei hierop wachten, maar kunnen ook niet even voor veel geld licenties afsluiten.”

Op maandag 8 februari hoopt Groep-één in de universiteitsraadvergadering in elk geval te horen of er een voorlopige verlenging van de licentie voor deze groep studenten in zit.