Noodweer bezorgt campus wateroverlast

De heftige buien op vrijdagavond 4 juni zorgden in Eindhoven plaatselijk voor veel wateroverlast, zo ook op de TU/e-campus. Iets voor zevenen kwam de eerste melding van een lekkage binnen, vertelt teamleider Security Hay Becks. Het overvloedige hemelwater zorgde voor problemen in onder andere Catalyst/Twinning Center, Flux, Gemini, Helix, Matrix, Spectrum en het Studentensportcentrum (SSCE).

foto Viktor Gladkov / Shutterstock

De universiteit ontsnapt vrijdagavond niet aan de felle regenval die delen van de regio Eindhoven teistert. Om 18.55 uur vernemen de beveiligers dat in gebouw Spectrum het riool overstroomt. Bij inspectie blijkt dat onder andere de lift en technische ruimtes zijn ondergelopen.

De technici van Unica komen ter plekke. De campusbrandweer besluit extra mensen op te piepen en schoonmaakbedrijf Asito wordt ingeschakeld om het water op te ruimen.

Er volgen meldingen van kleinere lekkages en inregenen in Matrix en de loopbrug naar Helix. Op de tiende verdieping van Flux komt het water in de gang uit het plafond gelopen.

Brandweer

Om 19.11 uur meldt het SSCE een lekkage. De medewerkers van het sportcentrum gaan zelf aan de slag om deze op te lossen. Even later wordt er regenwater aangetroffen in de loopbrug tussen de Catalyst en Twinning Center, wat deels bij bedrijvenverzamelgebouw Catalyst naar binnen is gelopen.

Iets voor negenen constateren beveiligers ten slotte een grote lekkage in Gemini Noord, om precies te zijn achter de kroegen en in het Microfablab.

01.12 uur

Een kwartier voor middernacht melden de technische medewerkers zich af en om 01.12 uur zijn ook de brandweer en de schoonmakers klaar met het opruimen van het overtollige regenwater.

Becks is tevreden met het verloop van de werkzaamheden: “Dankzij de vele handen hebben we het noodweer goed ‘overleefd’. Het was een drukke avond, maar iedereen heeft goed werk verricht.”