Summer University loopt razendsnel vol

Bierbrouwen, schermen, bouwen aan een ereboog, meedoen aan een brandblusoefening, of het volgen van een cursus Spaans? Het aanbod van de tweede editie van de Summer University is zeer breed en loopt razendsnel vol, aldus medeorganisator en masterstudent Melvyn Williams. Van 5 juli tot 12 augustus kunnen studenten en medewerkers eraan deelnemen. Mits er nog plaatsen zijn.

foto Sunfe / Shutterstock

Volgens Melvyn Williams, die in het verleden ook meewerkte aan de Kerstmarkten van de TU/e en aan de eerste editie van de Summer University, gaat het ontzettend hard sinds vrijdag de inschrijving voor de tweede editie openging. “Ja, er is duidelijk heel veel animo voor en veel cursussen en workshops zijn inmiddels volgeboekt en we werken nu al met wachtlijsten.” Vorig jaar werd aan de TU/e de eerste Summer University georganiseerd en volgens Williams was die toen ook al succesvol, al waren er toen nog onderdelen die niet volledig waren volgeboekt.

Volgens Williams profiteert de tweede editie duidelijk van de naamsbekendheid die toen is opgebouwd. “Zodra mensen in de gaten kregen dat er ook dit jaar een komt, kregen we als organisatie al mails met vragen binnen. Voor ons een duidelijk teken dat het leeft in de gemeenschap en dat er behoefte aan is.”

Divers

Het aanbod is ook dit jaar weer zeer divers. Een blik op het overzicht aan evenementen leert dat de online cursussen Nederlands en Spaans al helemaal vol zitten. De reden? Williams: “Ja, zo’n cursus Nederlands is toch iets wat je als international mooi kunt meepakken in die onderwijsvrije zomermaanden. Spaans is denk ik ook populair bij de Nederlandse studenten, want Spanje - bijvoorbeeld Ibiza - is voor veel van hen een populaire vakantiebestemming.”

Maar daarnaast is ook genoeg te doen op fysiek gebied: schermles, waterskiën, een brandblusoefening, zeilen, atletiek, boogschieten. De wat bedachtzamere studenten en medewerkers kunnen zich laten bijspijkeren op het gebied van schaken, 3D-printen, filmen, beeldhouwen en de schilder Vincent van Gogh. Volgens Williams staan bij het Studenten Sportcentrum (SSC) nog aanvragen uit voor clinics in golf, tennis en beachvolleybal. Een sportkaart is daarbij niet vereist.

Wie ambachtelijk aan zijn of haar trekken wil komen, kan aan de slag als amateur bierbrouwer of kaasmaker. Klussende TU/e’ers kunnen zich onder begeleiding van studievereniging Cheops wagen aan de bouw van een ereboog die aan het Limbopad komt te staan ter ere van het 65-jarig bestaan van de universiteit. Of wat te denken van de driedaagse CERN Hackathon van het Stan Ackermans Instituut. Help de wetenschappers die werken aan de Large Hadron Collider in Zwitserland met jouw algoritmen weer een stapje verder.

Corona

Veel hinder van corona en van de daaraan gerelateerde maatregelen verwacht Williams niet voor de deelnemers. “Bij alle workshops en activiteiten moet het mogelijk zijn om afstand van elkaar te kunnen houden, en voor evenementen die buiten de campus plaatsvinden vragen we de organisatoren zich daar ook aan te houden.”

Voor degene die nu nog rondloopt met een mooi plan voor deze Summer University, bestaat er nog steeds de mogelijkheid die suggestie per mail in te dienen. Williams en zijn medeorganisatoren Erik de Jong, Joost van Engelen, Reijn van den Burg en Lara Hofstra zullen er serieus naar kijken of het nog kan worden ingepast in het bestaande programma.