André Kuipers opent MyFuture Week 2021

Met een online lezing op maandagmiddag 17 mei zal astronaut André Kuipers een themaweek openen die voor TU/e-studenten bol staat van carrièregerichte activiteiten: de MyFuture Week. De organisatie hoopt de deelnemers namelijk een vliegende loopbaanstart te geven. Als leuk extraatje zijn er met verschillende ludieke én serieuze opdrachten prijzen te winnen, waaronder een ballonvaart.

foto Steve Adamson / Shutterstock

Met ingang van dit collegejaar zijn de MyFuture Activities een onderdeel van het bachelorprogramma, wat inhoudt dat studenten een minimaal aantal carrièreactiviteiten moeten bezoeken tijdens hun studie. Een geschikt moment om dat te doen is in de komende MyFuture Week, van 17 tot 21 mei.

Het thema van dit jaar is ‘Launch Your Career!’ en het programma zal bestaan uit voornamelijk online activiteiten die door het MyFuture Collectief worden verzorgd. Binnen dit collectief vallen alle studieverenigingen, de carrièregerichte verenigingen en stichtingen zoals Wervingsdagen, Integrand en Unipartners, EUFLEX, TU/e skillslab, TU/e Career Academy en Innovation Space. Sustainable Innovation-student Melissa Baars is een van de organisatoren - deze week allemaal te herkennen aan een felroze outfit. “Met de MyFuture Week hopen we álle studenten een vliegende start te geven in hun carrière-oriëntatie”, zegt ze, “niet alleen de bachelorstudenten”.

Lees verder onder de foto.

Photoshoot

“Dat doen we met workshops, presentaties over het verbeteren van professionele skills, lezingen van bedrijven en nog veel meer. We hebben ook vrolijke activiteiten gepland, zoals raden hoeveel strandballen er in een net hangen, duizend worstenbroodjes op het Limbopad uitdelen en opdrachten op een bingokaart. Helaas zijn we gebonden aan de coronamaatregelen en ook al kunnen lezingen op de campus plaatsvinden, kiezen sommige bedrijven ervoor hun lunchlezing online te houden, om op die manier een grotere groep te bereiken”, zegt Baars. Gelukkig kan de photoshoot doorgaan waarbij studenten een professionele foto kunnen laten maken voor op hun LinkedIn-profiel.

Baars: “We gaan in ieder geval wel gave prijzen verloten onder de deelnemers aan het programma. We hebben bijvoorbeeld draadloze boxjes, airfryers en duizend paar MyFutureWeek-sokken (met nieuw design -voor de verzamelaar). Maar de hoofdprijs, en die past helemaal in het 'launch'-thema, is een ballonvaart. Die wordt begeleid door bouwkunde-alumnus Leon Leemans die tijdens zijn carrière als stadsvernieuwingsdeskundige in Rotterdam Ballonvaarderij de Hot Ballonvaarten oprichtte.

Motivatie

André Kuipers weet als geen ander wat erbij komt kijken om een droom te verwezenlijken. In zijn carrière tot ruimtereiziger waren eigenschappen als gedrevenheid, geduld en frustratietolerantie onmisbaar, maar ook een portie geluk. Hij zal in zijn lezing, waarmee hij de MyFuture Week opent, benadrukken dat studenten nooit kansen moeten laten liggen. “Hoe klein de kans ook lijkt om iets te bereiken, laat deze nooit varen.” Boldly go where no one has gone before, is zijn motto. Zijn lezing is te volgen via YouTube.

Softskills

De MyFuture Week is niet alleen een mooie kans voor studenten om zich te oriënteren op wat er allemaal mogelijk is ná de studie, benadrukt Baars. “Veel workshops kunnen je de soft skills geven die je tijdens je studie al goed kunt gebruiken en de oriëntatie op de arbeidsmarkt kan ook bijdragen aan het kiezen van de juiste master.”

Voor eerstejaarsstudenten is de MyFuture Week een mogelijkheid om MyFuture Activities voor hun bachelorprogramma te behalen.