TU/e besluit vandaag over studeren in buitenland

Een paar maanden in Barcelona of Berlijn studeren: vanaf september kan het misschien weer. Maar sommige instellingen zien het somber in en halen nu al een streep door hun uitwisselingsprogramma’s. Het College van Bestuur van de TU/e neemt naar verwachting vandaag een beslissing over een advies dat de afdeling Education and Student Affairs (ESA) hierover heeft opgesteld.

foto Muratart / Shutterstock

Update: Uitwisseling 1e semester 2021-2022

Het CvB heeft besloten om, rekening houdend met de geldende maatregelen Covid-19 van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, fysieke mobiliteit toe te staan voor zowel cursussen als stages/onderzoeksprojecten binnen Europa (inclusief de EER-landen, Zwitserland, Noorwegen, Liechtenstein en IJsland) en ook het Verenigd Koninkrijk voor het eerste semester van het academisch jaar 2021-2022. Fysieke mobiliteit voor een stage of (afstudeer)onderzoeksproject kan in overweging worden genomen voor bestemmingen buiten Europa als het land van bestemming als veilig is geclassificeerd op de EU-lijst van epidemiologisch veilige landen in het kader van COVID-19.

Een algemeen besluit over de mogelijkheden voor fysieke uitwisseling tijdens het tweede semester zal vóór 1 november 2021 worden genomen.

De Universiteit van Amsterdam wil niet langer wachten hoe de coronacrisis zich zal ontwikkelen en heeft de uitwisseling van studenten in het eerste semester geschrapt. Dat schept duidelijkheid, is het idee. Studenten hebben nu genoeg tijd om iets anders te kiezen.

Andere instellingen gaan minder ver. De Universiteit Twente bijvoorbeeld vindt het prima als studenten (en opleidingen) voorbereidingen treffen voor uitwisseling in september, als ze maar rekening houden met de mogelijke beperkingen.

Ook aan de Universiteit Utrecht gaat de uitwisseling voorwaardelijk door. Het is natuurlijk nog niet zeker of studenten daadwerkelijk kunnen afreizen. Het reisadvies moet groen of geel zijn, niet oranje of rood.

Groen betekent dat er geen restricties gelden, en bij geel moeten reizigers slechts ‘waakzaam’ zijn. Vrijwel de hele wereldkaart is momenteel oranje gekleurd: reis alleen als het moet, betekent dat. Er zijn ook enkele rode landen, waarvoor alle reizen worden afgeraden.

Fysieke exchange

Inge Adriaans, die nauw betrokken is bij het advies dat ESA heeft opgesteld voor het CvB van de TU/e, en die daar vandaag waarschijnlijk een beslissing over neemt, zegt niet in te kunnen gaan op de details binnen dat advies, "omdat het College er nog over moet beslissen".

In grote lijnen kan ze wel meedelen dat het advies zich enerzijds richt op fysieke exchange - vakken volgen, stages lopen en afstuderen -  binnen Europa, en dat daarnaast gekeken is naar de mogelijkheden voor het doen van stages of afstudeerprojecten buiten Europa. "Daarbij spelen de reisadviezen natuurlijk een belangrijke rol en de zogeheten safelist van landen die is opgesteld door de Europese Commissie", aldus Adriaans. De planning is dat de beslissing hierover na de Hemelvaartvakantie gecommuniceerd wordt via de corona-update van het CvB.

Twee smaken

De onderwijsinstellingen hebben dus twee smaken: schrappen om duidelijkheid te bieden aan studenten en opleidingen, of niet schrappen en het risico nemen dat alle inspanningen voor niets zijn.

De meeste kiezen vooralsnog dat laatste, met eigen variaties. Codarts Hogeschool voor de Kunsten en de Christelijke Hogeschool Ede stellen de beslissing nog even uit. De TU Delft houdt de uitwisseling sowieso beperkt tot Europese Unie. Bij de Vrije Universiteit kijken ze naar de reisadviezen op 1 juni (buiten Europa) en 1 juli (binnen Europa, inclusief Turkije).

Hebben studenten er zelf iets over te zeggen? “Wij denken dat de medezeggenschap hier wel adviesrecht op zou moeten hebben, maar het is een grijs gebied”, zegt voorzitter Dahran Çoban van studentenorganisatie ISO. “Je kunt de wet ook anders uitleggen.” Dus verschilt het per instelling.

Formeel

Hoe dan ook is het een ingrijpende beslissing om de uitwisseling te schrappen. Daarom zouden bestuurders hun studenten bij die beslissing moeten betrekken, vindt Çoban, ook als dat formeel niet hoeft.

Aan de UvA protesteren studenten intussen tegen het schrappen van de uitwisseling. Waarom laten andere instellingen de uitwisseling wel doorgaan en de UvA niet, willen ze weten.