“Reorganisatie Innovation Lab voor 1 juli afgerond”

De dienst Innovation Lab wordt gereorganiseerd. Ad-interim directeur Sonja Vos-Poppelaars verwacht die voor 1 juli af te ronden, waarbij de personele impact volgens haar beperkt zal zijn. De dienst valt in diverse onderdelen uiteen, die of onder de huidige beheerseenheid verdergaan, of onder een andere dienst komen te vallen. De bonden zijn tevreden over de uitvoering.

foto Emerge / Shutterstock

“De TU/e wil ondernemerschap en kennisvalorisatie onder studenten en wetenschappelijk personeel stimuleren”, zegt Sonja Vos-Poppelaars. Deze ambities hebben er volgens haar toe geleid dat de activiteiten van het huidige TU/e Innovation Lab toe zijn aan een nieuwe organisatie, "die de ruimte biedt om voornoemde uitdagingen aan te gaan".

Het Innovation Lab werd in 2004 opgezet en maakte als een aparte BV deel uit van de TU/e Holding. De opdracht van deze BV was om de valorisatie van de wetenschappelijke kennis van de universiteit actief te bevorderen. In 2011 transformeerde de BV tot de negende centrale dienst van de TU/e, die vanaf die datum tot het afgelopen najaar werd geleid door directeur Steef Blok.

Het onderdeel Business Development ging begin dit jaar al in een nieuwe vorm door als The Gate, en blijft samen met het Research Support Office binnen één beheerseenheid. Bij zowel The Gate als bij het Research Support Office werken twaalf mensen en die blijven allen in dienst van de TU/e. Het onderdeel Strategic Partnerships komt onder de dienst General Affairs te vallen, die wordt geleid door universiteitssecretaris Susanne van Weelden.

Voor zeven medewerkers die momenteel niet onder een van deze drie afdelingen vallen, zijn “logische landingsplekken” gezocht, aldus Vos-Poppelaars, die sinds 2017 directeur is van TU/e Participations, en sinds het vertrek van Blok de dienst tijdelijk leidt en de reorganisatie onder haar hoede heeft.

Duidelijke schets

Marjo van der Valk, vertegenwoordiger van de bonden aan de TU/e en daarnaast ook werkzaam bij het Innovation Lab, zegt dat de bonden tevreden zijn over hoe de reorganisatie is verlopen en zeker ook over de rol die Vos-Poppelaars daarbij gespeeld heeft. “Er is vooraf een duidelijke schets gemaakt van de oude en de nieuwe situatie. Nagenoeg iedereen is over, met een medewerker wordt nog gesproken. Zelf kan ik mijn lopende activiteiten nog afronden tot ik later dit jaar met pensioen ga. Er was de afgelopen maanden wat onrust ontstaan binnen de dienst, omdat de voorbereidingen veel voorwerk hadden gekost. Als een reorganisatie aanstaande is willen mensen toch snel weten waar ze aan toe zijn.”

Vos-Poppelaars zegt ook na 1 juli oog te houden op het verdere verloop. “Dan stopt weliswaar mijn rol van transitiemanager, maar vanuit een nazorgplicht wil ik er nog wel voor zorgen dat het uitfaseren van bepaalde zaken goed verloopt.”