SSCE weer open: eindelijk de sporthonger stillen

Fitnessen, zwemmen, buiten groepslessen volgen: vanaf vandaag is het allemaal weer mogelijk in het sportcentrum. Sporters hebben massaal gereserveerd en de medewerkers staan te springen om iedereen weer ‘live’ te verwelkomen, vertelt woordvoerder Raymond Starke stralend.

foto Lobke van Mourik (SSCE)

De coronacijfers dalen en dat betekent dat er vanaf vandaag de nodige versoepelingen worden doorgevoerd. Voor de sportende studenten en medewerkers betekent dit dat zij weer mogen fitnessen en zwemmen in het Studentensportcentrum (SSCE). 27-plussers mogen bovendien weer in teamverband buiten sporten.

“Daarnaast mogen de verenigingen weer binnen trainen”, vult Raymond Starke aan. “Wel onder voorwaarden: maximaal in duo’s en met anderhalve meter afstand. Dat vraagt veel aanpassingsvermogen van bijvoorbeeld kickboksers. In praktijk blijven veel verenigingen – denk aan volleybal – daarom buiten trainen, waar dat in teamverband kan zonder afstand te houden.”

Tienminutenbuitje

Wat reserveringen betreft loopt het storm, vertelt Starke: “Het zwemmen zit vol voor deze week, en bij het fitnessen worden nu de laatste slots gevuld. Mensen hebben lang ‘op hun sporthonger gezeten’ en zijn blij dat ze weer kunnen.”

Dat beetje fanatisme kan overigens geen kwaad bij de groepslessen, die in de open lucht zullen plaatsvinden. Starke: “En later vandaag is regen voorspeld. In principe gaan de groepslessen altijd door, tenzij bij gevaarlijke weersomstandigheden als onweer of een wolkbreuk. Maar een ‘tienminutenbuitje’ is voor de gemiddelde sporter niet zo’n probleem.”

Inhaalslag

Met de heropening hoopt het SSCE op een inhaalslag wat de verkoop van sportkaarten betreft. Vooral de medewerkers hebben minder kaarten aangeschaft, “Bijna de helft minder”, zegt Starke. “Zij werken immers vanuit huis en wonen lang niet allemaal in Eindhoven.”

Onder de studenten is het aantal sportkaarten met een kwart teruggelopen, en over het totaal gezien heeft het sportcentrum tot nu toe 20-25 procent minder kaarten verkocht dan normaal. Wie nu alsnog een sportkaart (geldig t/m 31 augustus) aanschaft, kan dat met korting doen: 45 euro voor studenten en 65 euro voor medewerkers.

Ballonnen

Aan het enthousiasme van de medewerkers zal het intussen niet liggen. De sporters worden bij de entree van het SSCE verwelkomd met ballonnen. Starke: “Iedereen is oprecht blij. De instructeurs hebben met alle liefde online lessen verzorgd, maar het is een verademing dat er nu weer face-to-face-contact mogelijk is. De trainers kunnen niet wachten om weer met individuele sporters en teams aan hun doelen en prestaties te gaan werken.”