Studenten blokkeren bouwplaats op de Wageningse campus

Studenten hebben donderdag een bouwplaats bezet op de campus van Wageningen University, waar een nieuwe vestiging van multinational Upfield moet verrijzen. Ze vrezen voor de onafhankelijkheid van het onderwijs en onderzoek. TU/e-student Bram Boer, lid van de Eindhovense tak van University Rebellion, nam deel aan de bezetting: “De politie heeft de actie met disproportioneel geweld beëindigd. Ik ben gearresteerd en heb meer dan zes uur vastgezeten.”

foto Extinction Rebellion

De actievoerders zijn door de bouwhekken naar binnen gekomen. Drie van hen hebben zich vastgeketend aan het toegangshek van de bouwplaats, meldt universiteitsblad Resource. Op Instagram-stories waren spandoeken te zien met teksten als ‘Welcome to the destruction site’ en plaatjes van het beroemde Monopoly-mannetje. Enkele demonstranten hebben de torenhoge hijskraan op het terrein beklommen om rookfakkels af te steken. “Ik zat met een paar anderen op het dak van een bouwkeet”, vertelt Bram Boer.

De actie is een initiatief van Wageningse studenten en de protestgroepen Extinction Rebellion, University Rebellion en XR Landbouw. Na Friesland Campina en Unilever is Upfield het derde grote bedrijf met een eigen gebouw op de Wageningse campus, schrijven ze in een persbericht. Ze vrezen voor de beïnvloeding van onderwijs en onderzoek door deze partijen en eisen dat de universiteit een punt zet achter de samenwerking.

Uitdagingen

Maar die hoort juist bij het strategische plan van de universiteit, reageert woordvoerder Annet Blanken. “We staan wereldwijd voor enorme maatschappelijke uitdagingen en om die aan te gaan is samenwerking met allerlei partijen belangrijker dan ooit.”

Ze is “hoogst verbaasd” dat dit protest vandaag plaatsvindt. “We hebben voor volgende week juist een bijeenkomst gepland om over de samenwerking met het bedrijfsleven te praten. Daar hebben we allerlei partijen voor uitgenodigd en ook Extinction Rebellion doet er aan mee.”

Upfield produceert onder meer de margarinemerken Becel en Blue Band en werd enkele jaren geleden door Unilever verkocht aan een grote Amerikaanse investeringsmaatschappij.

Ontdaan

Bram Boer is een dag nadien nog ontdaan door de gebeurtenissen. “De politie heeft de actie met disproportioneel geweld beëindigd. Agenten hebben actievoerders geslagen en met geweld uit de lock-ons getrokken waarmee ze zich hadden vastgeketend. Dat terwijl wij geen enkel geweld hebben gebruikt, we hebben alleen niet actief meegewerkt aan het opheffen van de bezetting.”

Boer is na zijn arrestatie meer dan zes uur vastgehouden en een dag later zitten enkele collega-actievoerders nog altijd op het politiebureau. Niettemin staat hij nog altijd vierkant achter de steun aan de actie in Wageningen. “Wageningen University is wereldwijd dé landbouwuniversiteit. De verstrengeling van universiteit en bedrijfsleven zorgt voor een focus op de conventionele landbouw bij de zoektocht naar oplossingen voor de ecologische en klimaatcrisis. Dit gaat ten koste van alternatieve opties.”

Eindhoven

De laatste actie van University Rebellion Eindhoven was op 21 april een krijtactie op de campus tegen de investeringen in de fossiele brandstofsector van pensioenfonds ABP. In vergelijking met een bezetting is stoepkrijt kinderspel, maar tegelijkertijd waarschuwde Boer het College van Bestuur in november met de woorden: “If you do not act, we will make you act”. Kunnen we in Eindhoven ook bezettingen à la Wageningen verwachten?

Boer lacht: “Voor een bezetting zijn we bij de Eindhovense tak van University Rebellion met wat weinig mensen – kan Cursor geen oproep doen?” Er staat op korte termijn echter sowieso een nieuwe actie op het programma, waarover Boer nu nog niets kan zeggen. “Het College negeert onze verzoeken op dit moment. En nu er weer meer mensen aanwezig zijn op de campus, heeft het weer meer zin daar acties te houden.”

De ervaring in Wageningen heeft zijn vastbeslotenheid niet gebroken. “Ik zie het als een morele plicht naar de mensen wereldwijd die nu al lijden onder de gevolgen van de klimaatcrisis. Zolang de TU/e de klimaatcrisis blijft benaderen als een challenge die we met wat techno-optimisme kunnen oplossen, blijven we onze eisen kracht bijzetten.”