Intro 2022: treinvertraging en polsbandjes

Een nieuwe jaargang studenten overspoelt vanaf aanstaande maandag de campus, als de Bachelor Intro 2022 van start gaat. Terwijl de fysieke logistiek niet meewerkt – met werkzaamheden aan het spoor en afmeldingen vanwege kamernood – krijgt de digitale logistiek juist een upgrade, met een nieuwe app en scanbare polsbandjes. Het thema luidt Full Power, want de Intro kan na jaren van coronabeperkingen nu eindelijk weer vol gas.

“We zitten nu rond de 1800 inschrijvingen en we verwachten met ongeveer tweeduizend eerstejaars van start te gaan”, is de inschatting van Merel Tetteroo. De aanstaande masterstudent Operations, Management & Logistics is binnen de Centrale Introductie Commissie (CIC) verantwoordelijk voor de communicatie.

Wat valt op? “Het aantal internationale aanmelders is groter dan tijdens de afgelopen corona-edities. Ik kan geen precieze aantallen noemen, maar dat zien we echt weer aantrekken.” De internationals durven het dus weer aan – des te sneuer dat nu de nijpende kamernood roet in het eten gooit. “We zien inderdaad veel afmeldingen voorbij komen van internationals die geen woonruimte hebben kunnen vinden.” De TU/e heeft hen immers dringend geadviseerd in dat geval niet aan hun studie hier te beginnen.

Crashen

De CIC doet intussen wat ze kan om studenten die – nog – geen kamer hebben onderdak te bieden tijdens de Intro. “We hosten de website Crashplace, waar studentenhuizen met slaapplaatsen en studenten zonder kamer elkaar kunnen vinden. Daarnaast stelt het Studentensportcentrum 250 slaapplekken beschikbaar.”

Lees verder onder de foto

Wie denkt ‘ach, ik reis wel op en neer’ kan namelijk nog wel eens bedrogen uitkomen, waarschuwt Tetteroo. “We hebben alle aanmelders per e-mail geïnformeerd over de werkzaamheden aan het spoor rondom Eindhoven.”

Van en naar zowel Den Bosch als Tilburg is er komende week busvervoer en dat gaat voor vertragingen zorgen waaraan alleen de Limburgers zullen ontsnappen. NS-personeel heeft bovendien stakingen aangekondigd, maar die schijnen tijdens de Intro vooral in andere regio’s plaats te vinden.

Betalen met je bandje

Intussen zijn er in het digitale verkeer rondom de Intro juist wat vertragingen opgelost. Daar zorgen een nieuwe app en een polsbandjessysteem voor. “We zijn voor de Intro-app overgestapt naar Tactile, een systeem dat veel introducties gebruiken. We kunnen er veel meer informatie in kwijt en gebruikers kunnen hun eigen personalized programma samenstellen.”

Daarnaast, gaat Tetteroo verder, zijn de muntjes vervangen door een betaalsysteem met polsbandjes. “De deelnemers laten de chip op hun bandje scannen bij bijvoorbeeld workshops en als ze hun diner afhalen. Ook kunnen ze credit op de chip zetten, waarmee ze bij de bar kunnen betalen.” Handig voor de barmensen is dat er verschillende bandjes zijn voor achttienplussers en achttienminners. Voor de internationals is het dan weer fijn dat je je credit niet alleen kunt opladen met het Nederlandse systeem Ideal, maar ook met Mastercard.

Upgrade

Full Power is het toepasselijke thema van de Intro 2022. Die kan immers weer op volle kracht plaatsvinden, zonder beperkende coronamaatregelen (uitgezonderd de basisregels). Overigens houdt de organisatie voor alle zekerheid vierduizend zelftesten achter de hand, “en we blijven de landelijke besmettingscijfers volgen”, zegt Tetteroo.

Het programma is gebaseerd op dat van 2019, “de laatste editie voor corona”, zegt ze. Sommige programma-onderdelen hebben echter een upgrade gekregen. Zo is de Welcome Day voor internationals, voorheen bestaande uit presentaties en een informatiemarkt, uitgebreid met workshops & games, maaltijden en een borrel. De Welcome Day vindt aanstaande vrijdag 19 augustus plaats, voorafgaand aan de Intro. Ook de Master Kick-off (30 augustus - 1 september) wordt voorafgegaan door een Welcome Day, op 29 augustus.

Voorts is ook het programma van de mentorenbijeenkomst ofwel Intro Parents Day, aanstaande zaterdag, verder uitgebouwd, vertelt Tetteroo: “De TU/e wil in de Intro graag een accent leggen op social safety, diversity en culture. Daarom krijgen de circa 450 mentoren workshops over deze thema’s.” Die workshops komen naast de gebruikelijke informatie, een quiz over de TU/e-associations, “én natuurlijk de beste tips voor spelletjes om het ijs te breken in je groep”.