Icemanphotos / Shutterstock

De ergste warmte lijkt - voorlopig - voorbij, het nieuwe collegejaar is weer in aantocht en Cursor is terug van vakantie. Om er weer een beetje in te komen, maakten we voor onze trouwe lezers een overzichtje met het belangrijkste TU/e-gerelateerde nieuws dat jullie deze zomer van ons hebben moeten missen.

foto Icemanphotos / Shutterstock
Zegevierende robots

Vóór de pandemie was het vaste prik voor het zomernieuwsoverzicht en na twee coronazomers mochten we gelukkig weer juichen: de voetbalrobots van Tech United bleken tijdens RoboCup 2022 weer de beste van de wereld te zijn in de Middle Size League. De finale in Bangkok was een Nederlands onderonsje: de Falcons van het bedrijfsteam van de Veldhovense chipmachinebouwer ASML werden met maar liefst 15-0 afgedroogd. De traditionele afsluiter tegen een team van menselijke tegenstanders ging dan weer wel met 2-3 verloren.

Tijdens hetzelfde evenement wist ook zorgrobot HERO de hoogste eer in de wacht te slepen in de @Home-competitie. De robot van het Koreaanse team TidyBoy bood flinke tegenstand door een verdienstelijke smoothie te bereiden, maar werd uiteindelijk toch afgetroefd door de opmerkzaamheid en communicatieskills van HERO.

Winnende wielrenners

Nog een jaarlijks terugkerend fenomeen: de Tour de France en de hieraan gekoppelde aandacht voor het aerodynamica-onderzoek van Bert Blocken. De Vlaamse TU/e-hoogleraar en wielerliefhebber werkt al sinds 2018 samen met de ploeg Jumbo-Visma. Dit jaar presteerde deze uitzonderlijk goed tijdens de Franse wielerronde met zes etappezeges en winst in zowel het eind- als bergklassement (beide door de Deense kopman Jonas Vingegaard) en met de groene trui voor het puntenklassement (door alleskunner Wout van Aert, die ook drie etappes won, inclusief de afsluitende tijdrit).

Op basis van tests in ‘zijn’ windtunnel op de TU/e-campus en geavanceerde computerberekeningen, gaf Blocken advies over de meest aerodynamische fietshouding en de optimale wielerkleding. Hiervoor zijn alle hoofdrolspelers van het succesvolle wielerteam in de windtunnel doorgemeten en werden levensgrote replica’s ingezet voor nog nauwkeurigere resultaten. Volgens de hoogleraar is het einde nog niet in zicht: hij verwacht voor de komende decennia nog aerodynamische innovaties in het wielrennen “die belangrijke seconden aan tijdwinst” zullen opleveren.

CO2-zuigende auto

Een elektrische auto die geen CO2 uitstoot, is misschien niet zo bijzonder. Maar studententeam TU/ecomotive gaat een stap verder: hun nieuwe personenauto Zem neemt zelfs CO2 op: die haalt de auto tijdens het rijden uit de buitenlucht met een speciaal filter, waarvoor patent is aangevraagd. Vooralsnog gaat het om een gram CO2 per tien kilometer, maar het team verwacht de capaciteit van het filter nog te kunnen vergroten. Het uiteindelijke doel is om een auto te ontwerpen die over de gehele levenscyclus gezien CO2-neutraal is. Het prototype is daarom gemaakt van 3D-geprinte circulaire kunststoffen.

Decanenwissel

Dan nog wat intern nieuws: het College van Bestuur van de TU/e heeft vlak voor de zomerstop de benoeming van drie nieuwe decanen bekrachtigd. Hoogleraar Polymer Technology Patrick Anderson volgt bij Mechanical Engineering na drie termijnen de oudgediende Philip de Goey op. Bij Mathematics and Computer Science wordt hoogleraar statistiek Edwin van den Heuvel de nieuwe decaan. Van den Heuvel was al vice-decaan en vervangt als decaan Johan Lukkien, die deze functie sinds 2017 bekleedde. Bij Applied Physics, ten slotte, wordt Gerrit Kroesen opgevolgd door Kees Storm, die nu de groep Soft Matter and Biological Physics leidt. Storm keert terug van een sabbatical in de Verenigde Staten en mag onder meer de fusie van zijn faculteit met de Eindhoven School of Education in goede banen helpen leiden.