MKO 2022 | Weer meer ‘nieuwe’ internationale masterstudenten

Van de masterstudenten die dit collegejaar voor het eerst aan de TU/e van start gaan, dus niet de doorstromers vanuit een TU/e-bachelor, is 84 procent afkomstig uit het buitenland. Dat was vier jaar geleden al 69 procent. Dat blijkt uit de cijfers in de BI Portal van de TU/e. Ook in de coronajaren zette de groei zich door. In het collegejaar 2019/2020 ging het om 270 internationals en nu zijn het er 495.

foto Han Konings

Vandaag ging voor de masterstudenten de Master Kick-Off (MKO) van start, de driedaagse introductie die vooral bedoeld is voor studenten die nog niet eerder aan de TU/e hebben gestudeerd en die de universiteit en de stad Eindhoven nog niet kennen. Al zegt Jeanette Schoumacher die de MKO mede organiseert, dat zeker ook een deel van de doorstroomstudenten eraan deelneemt. “Maar de grootste groep bestaat inderdaad uit nieuwkomers.” Schoumacher zegt blij te zijn, omdat het erop lijkt dat de NS-staking van vandaag geen effect heeft op de opkomst.

Gisteren werd in een volle Blauwe Zaal in het Auditorium de groep internationals al welkom geheten door vertegenwoordigers van de internationale studentenvereniging Cosmos. Van het International Office kregen ze onder meer informatie over hoe ze zich moeten inschrijven bij de gemeente, dat ze een ziektekostenverzekering moeten afsluiten als hun eigen verzekering geen dekking verstrekt in Nederland en hoe ze zich door het onderwijsprogramma moeten maneuvreren. “Vergeet vooral niet om je ook voor de examens in te schrijven”, waarschuwde IO-medewerkster Petri van de Vorst.

Polsbandje

In de hal van MetaForum zaten ze deze ochtend gezamenlijk te luisteren naar de laatste aanwijzingen van de introcommissie (“zorg dat je je polsbandje niet kwijtraakt”) en studentendansvereniging Footloose verzorgde een optreden. Velen volgen het met een half oog op hun mobieltje, maar het applaus is massaal en welgemeend. Daarna volgt een lunch die ofwel veganistisch of vegetarisch is.

Deze middag trekken de studenten hun faculteit in om een eigen programma te volgen met lezingen en workshops. De grootste groep is dan te vinden in MetaForum, want volgens de BI Portal beginnen daar bij de nog jonge master Data Science and Artificial Intelligence maar liefst 262 masterstudenten. Dat is veruit de grootste groep, gevolgd door de master Architecture, Building and Planning (204), Computer Science and Engineering (165), Electrical Engineering (140) en Mechanical Engineering (134).

De aanmeldingen voor een masteropleiding liggen dit collegejaar op 1.850, waarbij moet worden vermeld dat een student voor meerdere programma's kan hebben ingetekend, en die komen voor dit jaar nog voor 60 procent uit Nederland. De groei van het aantal internationals neemt echter net als bij de instroom voor de bacheloropleidingen zienderogen toe, want vorig jaar was nog maar 25 procent van hen afkomstig uit het buitenland.