TU/e-alumnus wint onderwaterfilmwedstrijd

De onderwaterfilmwedstrijd georganiseerd door de Nederlandse Onderwatersportbond is een jaarlijks fenomeen voor onderwaterliefhebbers uit binnen- en buitenland. TU/e-alumnus Johannes Heldens heeft die wedstrijd niet alleen gewonnen met zijn film ‘The Meteorite’, hij merkte ook hoe veel zaken uit zijn studie Mechanical Engineering hierin terugkomen.

foto Johannes Heldens

Heldens is naast filmmaker ook gepassioneerd duiker. “Zelf duik ik met perslucht en is duiken voor mij bijna als lopen. Het ontspant me. Soms vergeet ik gewoon of ik boven of onderwater ben. Zo gebeurde het wel eens dat ik onderwater wilde beginnen met ademen terwijl ik toen mijn ademapparaat eens niet droeg, zo natuurlijk wordt dat.” Ondanks dat de Onderwatersportbond allerlei soorten sporten kent: van freediven tot klassiek duiken en onderwaterhockey, is het maken van onderwaterfoto’s en -films behouden voor duikers met perslucht. “Bij het maken van een onderwaterfoto, maar zeker een film, moet je langere tijd onderwater kunnen zijn. Dat is met freediven een stuk lastiger”, weet Heldens.

Op missie in de toekomst

De onderwaterfoto- en filmwedstrijd bestaat al vele jaren, maar is begonnen met de fotokant. Camera’s konden dat lange tijd beter dan filmen. Nu is de apparatuur veel beter geworden. Als je de film van Heldens bekijkt, is niet direct volledig helder wat hij probeert over te brengen. “Ik laat altijd graag wat ruimte voor de interpretatie van de kijker, wil niet alles uitleggen.” Voor Cursor vragen we hem toch naar zijn winnend plot, dat zich compleet in de toekomst afspeelt: “Ik had een shot in mijn hoofd van vier duikers die naar het water lopen. Dat shot leende zich voor een missie. Een onderwatermissie. Het gaat over het feit dat de natuur en daarmee ook het onderwaterleven steeds verder uitsterft. Dan valt er een meteoriet in het water die het leven weer terugbrengt. De duikers gaan dat onderzoeken.”

Heldens zag tijdens het maken van de film zeker de toegevoegde waarde van zijn studie. “Er zit muziek onder die ik ook zelf heb geschreven voor deze film. Bij werktuigbouwkunde heb ik veel geleerd over signaalanalyse, en hoe elektronische signalen apparaten aansturen. Dat blijkt hele grote overlap te hebben met audiosignalen.” De muziek schreef Heldens op de pc met gebruik van virtuele synthesizers. "Hoe die met signalen omgaan en verwerkt worden past bijna één op één bij signaalanalyse van werktuigbouwkunde. Het is leuk om echt te snappen hoe sommige knopjes geluid maken. Sommige producers beginnen zonder die kennis, draaien aan knoppen en luisteren wat het doet. En ik weet wat er achter die knopjes zit, wat er gebeurt en waarom.”

Heldens lijkt het wel wat om verder te gaan met deze tak van sport. “Ik merk dat ik muziek vooral heel leuk vind, maar ik heb altijd wel een beetje moeite met kiezen gehad. Ook toen ik ging studeren: iets technisch doen of toch iets met muziek? Ik vond toen al allebei leuk, maar koos toch voor werktuigbouwkunde omdat ik verwachtte daar makkelijker een baan in te vinden. Maar misschien kan allebei ook wel gewoon…” Dit is niet de eerste keer dat hij die combinatie heeft gemaakt. In 2009 stond hij ook in Cursor met sluitstuk omtrent een licht- en geluidsshow met robots.

Door een technische reparatie van de Cursor-site kunnen wij tijdelijk geen video’s van derden embedden. De film van Heldens kun je bekijken op YouTube.