Sandwichartiesten in opleiding voor Subway op de campus

Met het heropstarten van het fysieke onderwijs, gaan ook de eetgelegenheden op de campus voorzichtig weer open. Vanaf vandaag kunnen er in Atlas, Vertigo en Flux weer broodjes, salades en cappuccino’s gehaald worden. Gebruikers van het Auditorium moeten nog wat geduld oefenen: de opening van de nieuwe Subway-vestiging aldaar laat nog even op zich wachten. Intussen worden medewerkers van cateraar Appèl door Subway alvast opgeleid tot heuse ‘sandwich artists’, vertelt TU/e-horecamanager Sebastiaan Aarts.

foto Lieke Vermeulen

De TU/e is wakker gekust uit een korte winterslaap en de campus komt voorzichtig weer tot leven. Fysiek onderwijs is weer mogelijk en daar kunnen studenten wel wat energie bij gebruiken. Waar hongerige TU/e’ers afgelopen weken alleen terecht konden bij MetaForum (11.00-13.30u), Hubble of de Spar, ging gisteren ook Brownies&downieS (Atlas, 9.00-16.00u) weer open. Vandaag kwamen daar de Atlas Coffeebar (zie hoofdfoto), Vertigo en Flux bij, alle drie geopend van 11.00 tot 13.30 uur. Helix volgt na de tentamens.

Sebastiaan Aarts, die voor Appèl de catering op de TU/e leidt, is blij dat er weer kantines opengaan. Tegelijkertijd baalt hij dat de rem er nog op zit, want hij wil het liefst allerlei nieuwe ideeën uitproberen, gewoon “lekker ondernemen”. Corona gaat voorlopig niet weg, “En daarom moeten we manieren vinden om flexibeler te werken, met een niet te groot medewerkersbestand. We hebben nu circa dertig mensen in dienst.”

Aarts denkt bijvoorbeeld aan een extra pop-up-outlet in Atlas, voor drukke momenten, en aan soort automatiek in Auditorium, met gekoelde maaltijden die je zelf kunt verwarmen. “Dat worden dan geen standaard magnetronmaaltijden, maar verse, lokale, duurzame gerechten. Dit zit wel allemaal nog in de ideeënfase, hoor.”

Oregano

De nieuwe broodjescounter in Auditorium neemt intussen wel al concrete vormen aan. Het wordt een vestiging van Subway. De Amerikaanse keten staat bekend om de rijkelijk belegde sandwiches, die de klant zelf mag samenstellen. De opening van de TU/e-Subway, die aanvankelijk gepland stond op 10 januari, is door de lockdown en vertraagde levering van materialen uitgesteld. De richtdatum is maandag 31 januari, "maar dat kan helaas ook nog wat later worden", zegt Aarts spijtig.

“Onder andere de rijskasten komen wat later binnen. Daarin rijst het deeg, waar we daarna superverse broodjes van kunnen bakken.” Vanuit de ovens zal dan de typische, aanlokkelijke geur opstijgen die Subway-liefhebbers meteen herkennen. “Dat is oregano, van de Spicy Italian & Herbs-broodjes”, weet Aarts, die momenteel samen met twee nieuwe medewerksters in opleiding is bij Subway, zodat de broodjes in het Auditorium straks volgens de richtlijnen van de keten bereid worden.

Met het diploma op zak mogen zijn collega’s en hij straks zelf werkstudenten opleiden, die op drukke momenten kunnen bijspringen in het Auditorium. Na voltooiing van de opleiding heten de drie officieel ‘sandwich artists’. Het is immers ook best een kunst om zo’n rijk belegd broodje dicht te vouwen “zonder er een zooitje van te maken”, besluit Aarts met een lach.