Verbouwing Studentsportcentrum van start

De verbouwing van het Studentensportcentrum (SSC) is van start. Het sportcentrum gaat uitbreiden aan de noord-, zuid- en westzijde waardoor sporters veel meer ruimte krijgen en er ook meer gelegenheid komt voor ontmoeting zonder dat je in het bezit moet zijn van een sportkaart.

illustratie SSC

In 2020 sprak Cursor ook al eens over de aanstaande verbouwing met Wim Koch, directeur van het SSC. Toen was nog niet alles precies in kannen en kruiken en moesten er nog enkele beslissingen worden genomen over het ontwerp. Nu, bijna twee jaar later, is het project van start met de kap van enkele bomen aan de noordzijde (de kant van de rondweg Onze Lieve Vrouwestraat), waar de uitbreiding wordt neergezet. Een van de heikele punten in het project, het bestaande transformatorhuisje dat in de weg staat, wordt verplaatst en opgenomen in de nieuwbouw waardoor het van buiten een geheel vormt met de nieuwe westgevel.

In de uitbreiding aan de noordkant komen onder andere nieuwe kleedlokalen en een dojo. De verbouwing levert geen problemen op voor het sportprogramma, benadrukt Koch. "Alles kan doorgaan. Hooguit zal er wat geluidsoverlast zijn of zul je soms een andere toegangsweg moeten gebruiken. Daarna beginnen we aan de zuidkant (bij de Dommel, red.) en dat geeft wat meer overlast, want dan moeten we ook de interne verbindingen met de noordzijde gaan realiseren.”

In het sportcentrum wordt een grote noord-zuid verbinding aangelegd en een oost-west verbinding. Aan die verbindingsgangen liggen bijna alle hallen, zalen en kleedlokalen en andere zaken. “Wat ook heel belangrijk is in dit nieuwe ontwerp, is de betere spreiding van mensen. Als je sporter bent en in de hallen een wedstrijd gaat spelen, ga je in de nieuwe situatie de hal binnen via een andere kant dan de toeschouwers.”

Culinaire hoogstandjes

In het huidige sportcentrum zijn enkele smalle gangen die bottlenecks vormen en waar je als sporter regelmatig de kans loopt een wc-deur in je gezicht te krijgen. Na de verbouwing is daar geen sprake meer van, de gangen worden ruim 4,5 meter breed. Koch: “De ruimte waar nu de kleedlokalen 5 tot en met 9 liggen, trekken we bij de horeca. De ingang (nu links van de kantine, red.) komt in de nieuwe situatie wat naar voren en je kunt dan de kantine in zonder sportkaartcheck (die check komt verderop, red). Iedereen is dus welkom in de horeca om elkaar te ontmoeten. De horeca wordt ook professioneler. Er komt een groter assortiment aan eten, een professionele keuken met professionele bemensing. Het assortiment wordt ook diverser, want het publiek is veranderd. Er is veel vraag naar vegetarisch en veganistisch eten en er zijn veel culturen op de TU/e waar we ook aandacht aan willen besteden middels het eten. Maar geen zorgen: de lekkere vette snack blijft ook hoor.”

Sporters gaan erop vooruit

De uitbreiding van het SSC heeft geen gevolgen voor de sportvelden naast het SSC. Ook de outdoor playground blijft behouden. Alleen het stukje gras daarachter wordt bouwterrein. Sporters die houden van groepslessen kunnen blij zijn: er komen drie groepsleszalen bij. Ze hoeven daardoor geen lessen meer te volgens in de hallen, waardoor die weer vrijkomen voor de verenigingen om verder te groeien. “Ook dat is hard nodig”, aldus Koch.

Daarnaast zullen fitnessfanaten er ook op vooruit gaan: die ruimte wordt 2,5 keer zo groot als de huidige fitness 1, 2 en 3 bij elkaar. Fitness 1 wordt een spinningtheater met levels. Fitness 2 wordt een paalfitnessstudio en aerial silk ruimte. De huidige spinning wordt dan weer een kantoor en de huidige paalfitnessstudio een personeelsruimte. "Dat laatste was ook echt nodig, medewerkers hebben nu geen eigen plek om te eten en zitten in de kantine", zegt de SSC-directeur. "Dat is zeker gezellig, maar het is soms ook fijn om even ongestoord je boterham te kunnen eten.”

Oplevering

Vanaf nu tot de zomer van 2023 wordt er aan de noordkant gewerkt, vanaf dan aan de zuidzijde. “De nieuwbouw aan de noordzijde wordt dan voortijdig in gebruik genomen, waardoor de inbreuk op het sportprogramma zoveel mogelijk beperkt blijft.”

Het project wordt uitgevoerd door Hazenberg (aannemer) en Hoppenbrouwer (installateur). De oplevering van het project verwacht Koch eind februari 2024. De krappe markt qua mensen en materialen raakt ook deze verbouwing. “Het duurt langer om bepaalde spullen te krijgen en het is allemaal duurder geworden, daar is ons project niet uniek in. Maar we hopen toch echt dat oplevering eind februari 2024 plaats zal vinden.”