Eindhoven krijgt studentenvakbond

Alle grote steden hebben er al lang een, maar Eindhoven bleef nog achter. Daar komt nu een eind aan met de start van de Student Union Eindhoven. Initiatiefnemers Liz van der Jagt (TU/e), Robin Kwakkernaat (TU/e) en Veronique van Dijk (Fontys) zijn enthousiast over de lancering. “Wij willen hiermee alle studenten samen een stem geven.”

foto Student Union Eindhoven

Liz van der Jagt, masterstudent Industrial Design vindt het belangrijk dat de bond er komt en is ook al langer bezig met medegeïnteresseerden om dit van de grond te krijgen. “Op een bepaald moment zijn we gewoon wekelijks meetings gaan inplannen om zo gestructureerd mogelijk te starten. Samen met Robin en Veronique zit ik nu in het interim-bestuur. We zijn nog druk bezig om ook een student van de Design Academy aan te haken, en hopen nog iemand te vinden van het mbo.” Van der Jagt vindt het heel belangrijk dat alle onderwijsniveaus betrokken zijn. “Wij zijn er voor alle studenten. We missen een overkoepelende stem van alle onderwijsinstanties in Eindhoven. Ik probeer daarmee niet te zeggen dat iets als Groep-één niet nuttig is, ze zijn heel fijn. Maar wij willen hiermee alle studenten samen een stem geven.”

Van der Jagt schetst kort de versnelling die dit jaar gemaakt is: “In mei dit jaar, tijdens de demonstratie voor het recht om te demonstreren, was ook Naomi Rajiv van de LSVB aanwezig en hield een speech waarin zij ook onderstreepte hoe belangrijk het is een studentenbond te hebben. In uiteenlopende situaties kan deze studenten helpen, maar zeker ook bij zo’n arrestatie van studenten op de campus.” Tijdens dat protest zijn er ook QR-codes verspreid die naar een WhatsApp groep leidden om te polsen of er interesse was om zo’n bond te starten in Eindhoven. En die was er zeker.

Het is overigens niet zo dat er in Eindhoven nooit een studentenvakbond geweest is. De Eindhovense Studenten Vakbond (ESVB) moest 21 jaar geleden haar activiteiten staken omdat er geen bestuursleden meer voor te vinden waren. Daarvoor was de ESVB bijna 25 jaar actief geweest.

Goed ontvangen

De bond ‘Student Union Eindhoven’ is in ieder geval al live: er is een Instagram account (@student.union.eindhoven) opgezet en een e-mailadres gemaakt zodat wie wil alvast contact kan zoeken. “Iedereen is welkom om onze meetings bij te wonen, maar mocht dat niet haalbaar zijn qua tijd kun je ons ook gewoon even mailen dat je op de hoogte gehouden wilt worden, dan doen we dat.” Dat de Eindhovense bond goed ontvangen is, is alvast zeker. “Bij onze eerste Instagram-post contacteerden veel andere bonden ons, kregen we DMs, werd onze post veel gedeeld en kregen we er veel nieuwe volgers bij. Echt heel fijn om te zien.”

Gratis lidmaatschap

Vakbonden zijn vandaag de dag niet meer populair onder jongeren. Maar weinig zijn er lid van een bond. Weten studenten hier wat ze aan zo’n bond kunnen hebben? “Wij zijn er bijvoorbeeld om te helpen bij het agenderen van de kamernood onder studenten. Of wantoestanden in de verhuur. Om zaken aan te kaarten. Neem nu het voorbeeld van onze universiteit: die zei kort geleden nog niet meer te willen groeien en nu opeens weer wel. Dan moet er een tegengeluid zijn dat zegt: waar gaan al die mensen wonen dan? En hoe krijgen zij een gemeenschap? En waar haal je genoeg docenten vandaan om hen goed onderwijs te geven?”

Van der Jagt hoopt dat er veel studenten lid zullen worden. “Word lid, kom naar een meeting, zorg dat je onderdeel wordt. En als je denkt ‘ik vind het belangrijk maar heb de tijd niet, laat het ons ook weten, dan kunnen we je toch up-to-date houden. We hebben mensen nodig die het wat doet, dan gebeurt er wat.” Lid worden is gratis. De bond heeft iedere dinsdag een meeting om 17:30 in Atlas (3.220).