Achter de schermen bij MomenTUm 2022

Er komt nogal wat kijken bij het organiseren van MomenTUm. Al in april komt de organisatie bij elkaar om de eerste processen in gang te zetten. De intensiteit en de spanning bouwen de maanden daarna langzaam op, tot het moment daar is en de show kan beginnen. Cursor haakte nèt in die laatste fase aan voor een kijkje achter de schermen.

De Blauwe Zaal in het Auditorium loopt op de woensdagavond langzaam vol met bijna honderd werkstudenten, ze komen voor een laatste briefing over MomenTUm. Om af te trappen wordt op het grote doek de aftermovie van vorig jaar getoond. “Dat doen we ook altijd bij de eerste bijeenkomst die we in april met alle organiserende partijen hebben”, zegt organisator en CEC-medewerkster Liesbeth Castelijns. “Zo komen we vast in de stemming.”

Ze is samen met evenementenbureau Artishock, werkstudenten en een groep medewerkers van haar dienst al maanden bezig met de voorbereidingen voor de viering. “In het begin doe ik dat nog naast andere taken, maar vanaf juli ben ik echt fulltime met MomenTUm bezig.”

Verschillende onderdelen

Er moet namelijk nogal wat gebeuren, legt ze uit. “Het is een groot evenement, omdat het uit zoveel verschillende onderdelen bestaat. Voor de diploma-uitreikingen regelen wij de zalen en de aankleding en indeling daarvan. We stemmen af met studentenadministraties wanneer we studenten uit kunnen nodigen en waar ze zich kunnen registreren. We organiseren het event rondom de Academic Awards en de uitreiking van de Best Teacher Awards en doen voor beide onderdelen ook de communicatie. En dan heb je nog de MomenTUm-ceremonie: daarvan bepalen we de inhoud, hoeveel tribunes er moeten komen en hoe de setting eruit komt te zien. Dat is altijd wel een beetje hetzelfde, maar er verandert toch elke keer ook weer iets. “

Elke maand zijn er stuurgroep-meetings, waar onder andere rector Frank Baaijens, campusmanager Safety & Security Gijs Spiele en Patrick Groothuis, directeur van ESA, bij aanwezig zijn. “Die denken mee.” En verder is het gewoon een kwestie van heel veel regelen, aldus Castelijns. “Dingen bestellen, zorgen dat mensen weten wat ze moeten doen, draaiboeken maken, schoonmaak, catering: zo blijf ik wel bezig.” Het zijn een hoop ballen om in de lucht te houden, maar de organisator maakt geen gestreste indruk. Dat komt omdat dit jaar alles – tot nu toe in ieder geval – onder controle is, zegt ze donderdagochtend bij de eerste generale repetitie.

Die ochtend zijn rector Baaijens en collegevoorzitter Robert-Jan Smits naar MetaForum gekomen om hun toespraken met Artishock-regisseur Huibert Wilschut door te spreken. Smits zal tijdens de show een spreekkaart aangereikt krijgen door een drone, die door Sieuwe Elferink van studententeam MultiRotorResearch wordt aangestuurd. Bij het oefenen moet Smits nog een paar keer grijpen om het kaartje te pakken te krijgen. “Het lijkt een beetje op koekhappen”, roept Baaijens, die lachend toekijkt. Juist grappig, vindt hij, als het straks tijdens de echte show ook zo zal gaan. De sfeer is ontspannen, iedereen heeft er zin in.

Kippenvel

Een van de weinige obstakels waar Castelijns later op de dag nog mee te maken krijgt, is dat één van de tribunes niet gebruikt kan worden vanwege een beschadiging in het dak van MetaForum. “In theorie zou die beschadiging niet onveilig zijn, maar we wilden het risico niet nemen. We hebben toen een aantal stoelen verplaatst en dat gedeelte met hekken afgesloten”, vertelt ze de volgende dag. Ondanks de lege tribune zijn voor de ceremonie nog genoeg plaatsen beschikbaar voor alle aanwezigen.

Op vrijdag, wanneer het cortège de zaal binnenloopt, zal Castelijns weer weten waarvoor ze het allemaal heeft gedaan. “Ik heb altijd een moment waarop ik denk: dit doe ik nóóit meer! Deze keer was dat vorige week. Toen moest er nog veel gebeuren en kwam er van alles tussendoor. Op zo’n moment lijkt het alsof het niet gaat lukken. Maar als de show weer begint, dan weet ik: nu loopt het, nu gebeurt het en komt alles goed. En dan sta ik gewoon te genieten met kippenvel en weet ik zeker: volgend jaar weer!”

Dit gebeurde er allemaal achter de schermen tijdens MomenTUm afgelopen vrijdag.

Achter de schermen bij MomenTUm 2022

Dit gebeurde er allemaal achter de schermen tijdens MomenTUm afgelopen vrijdag.