Studenten geven Dijkgraaf input

Het contact dat Robbert Dijkgraaf gisteren had met studenten, werd afgesloten met een ‘Spreek je uit’-sessie in de aula van een van de gebouwen van het Summa College. Tegen de bijna honderd studenten van zowel TU/e, Fontys en Summa zei de onderwijsminister uitnodigend: “Spreek vrijuit, wat wil je me vragen en wat wil je me meegeven?”

foto Leonie Voets

De onderwerpen die de studenten aandragen zijn - op een enkele na - voor de hand liggend. Huisvesting, de aankomende schaalsprong, protesten tegen samenwerking met fossiele industrie, transparantie ten opzichte van geldstromen, basisbeurs, gelijkwaardigheid mbo-, hbo- en wo-studenten en buslijntijden komen aan de orde in het laatste uur van een voor de minister propvolle dag.

TU/e-student Yuri Copal, actief bij studentengroepering ONS, wil weten of de minister vindt dat de medezeggenschap genoeg middelen heeft om adequaat te controleren of het vrijgekomen miljard aan studievoorschotmiddelen op de juiste plekken komt. En vooral: Wat kan eraan verbeterd worden? Dijkgraaf : “In theorie is het een mooi systeem, maar het ministerie moet misschien Colleges van Bestuur aansporen de middelen juist te besteden. De U-raad mag ook meer eisen.” Wat Copal betreft is dit een vaag antwoord. “Er wordt steeds meer van de UR verwacht, terwijl er maar acht werkuren in de week voor staan. Ik hoorde geen oplossing en het was geen antwoord op mijn vraag”, zegt hij achteraf.

Discriminatie mbo

Een mbo-student krijgt meer begrip van de minister. “Als Eindhovense mbo’er mag ik niet naar de Intro en niet tennissen bij het Studentensportcentrum. Wat kunt u daaraan doen?” Het is eigenlijk een vorm van discriminatie, vindt Dijkgraaf. “Het is belachelijk, het lijkt discriminatie op basis van opleidingsniveau. Ik kan oproepen alle studenten gelijk te behandelen. Het is een principieel punt, waarom kunnen studenten wel samen een zonnewagen maken en niet samen sporten?”

Over de overeenkomsten en verschillen tussen hbo en wo wil TU/e-student Julius Wildenburg het ook nog even hebben. “Het hbo wordt theoretischer en het wo juist praktischer. Deze kloof wordt kleiner en die tussen mbo en hbo groter”, zegt hij. Dijkgraaf zegt daarop: “Dat is een ontwikkeling van voorgaande jaren. Wat mij betreft kan het hbo stoppen met ‘universiteitje spelen’. Alle instellingen moeten doen waar ze goed in zijn. Er moet geen concurrentie zijn. Ken je kracht en houd je eigen rol. Dan voorkom je dubbel werk."

“Steun ons”

Lucas van Bentum, student EE aan de TU/e, kaart de klimaatverandering aan. “U hebt gezien dat TU/e’s bestuurskamer bezet is geweest. Wat kunt u als minister doen om de protesterende studenten te steunen?” Dijkgraaf begint met een compliment richting studenten. “Jullie zien een aantal dingen scherper dan wij, de protesten zijn goed. Nadenken over bedrijven waar je mee wilt samenwerken als instelling, gebeurt over de hele wereld. Maar het is niet aan mij om samenwerkingen goed- of af- te keuren. Universiteiten zijn zelfbeslissend hierin.”

Achteraf laat Van Bentum weten teleurgesteld te zijn over het antwoord. “Het weerspiegelt juist het hopeloze gevoel dat we niet worden ondersteund door de minister in onze missie.”

Toch rondt Dijkgraaf het vragenuur af door te zeggen hoe supernuttig hij deze Spreek je uit-bijeenkomst vindt. “Het ministerie luistert mee. Er zijn vandaag wel tien mensen van het departement meegekomen. We nemen de input mee naar Den Haag.”