Live radio vanaf campus over huisvesting

Deze week staat de gele bus van het NPO Radio 1-programma 5 Dagen voor gebouw Atlas. De redactie maakt er dagelijks live radio tussen 20.00 en 20.30 uur. De radiomakers vinden Eindhoven een adequate plek om het thema huisvesting te behandelen vanwege de vele studenten en expats en de manieren waarop de regio naar oplossingen zoekt.

foto Wim Kluvers

Van de tien grootste gemeenten in Nederland groeide het inwonertal van Eindhoven in 2022 het hardst. De stad is een gewilde woonlocatie, zowel bij studenten als starters, maar er is een groot gebrek aan huizen en kamers. Afgelopen jaar waren er voor elke 100 huizen 109 woningzoekenden, zo stelt Astrid Crebas van de NTR-redactie.“Eindhoven is interessant als je het over woningnood hebt, er leven veel studenten en onder de kenniswerkers zijn veel expats. Bovendien is de regio bezig met innovaties op dit gebied, denk aan Living lab 040 en de ontwikkeling van tiny houses”, zegt ze.

Actieve student

Vijf dagen lang wordt er vanuit het hart van de campus live radio gemaakt met interviews en reportages. Vanavond spreken  presentatoren Jo van Egmond en verslaggever Mirthe van der Drift (zie hoofdfoto) met makelaar Rieks van den Berg over koopwoningen en het groeiend aantal expats in Eindhoven. Op dinsdag zal er meer ruimte zijn voor studentenhuisvesting en wordt DAS-lid Julius Wildenburg geïnterviewd.

Hij mag vertellen over woonervaringen van hemzelf en mede-studenten en zal zeker naar voren brengen dat DAS als enige studentenpartij banden binnen de gemeenteraad heeft. “Daardoor kunnen wij werkelijk stappen zetten. Ik wil ook vertellen over de dertig-meter regel, de gevolgen van de schaalsprong en de nieuwe woontoren op de campus.  Komt eigenlijk neer op aanhalen wat er al gebeurt en wat nog verbetert kan worden”, zegt de Applied Physics -student.

Hospi housing

Later deze week komt ook Joost Bokkers aan het woord, die met zijn bedrijf Hospi Housing de hospita terugbrengt als oplossing voor het kamertekort. “We spreken hospita Vincent Gerris die een student in huis nam, nu zijn dochters uit huis zijn. Op vrijdag vertelt Monique Donker van Living Lab over de woonoplossingen van de toekomst.”

Of er ook aandacht voor daklozen komt, die regelmatig op de campus de nacht doorbrengen, kan Crebas vandaag nog niet zeggen. “Het programma is nog in de maak, dat is het leuke van live radio.”

5 Dagen live vanaf de TU/e-campus. Maandag 16 januari, dinsdag 17 januari, woensdag 18 januari, donderdag 19 januari en vrijdag 20 januari van 20.00 tot 20.30 uur op NPO Radio 1.