Iedereen betaalt aan de poort

Iedereen betaalt aan de poort

30 april 2015

De registratie van een kenteken die mislukt, nummerplaten die niet worden herkend bij de slagbomen, de campuskaart als regelmatig haperend alternatief. De invoering van het betaald parkeren, ingegaan op 15 april, gaat gepaard met nogal wat opstartproblemen. Hoe loopt het nu en voor welke vervoersmiddelen kiezen TU/e’ers?

De ene na de andere auto passeert de slagboom aan de Kennedylaan. Sommige automobilisten draaien hun raampje open voor een kaartje of om hun campuskaart te scannen. Relatief veel automobilisten kunnen stapvoets doorrijden, omdat het kersverse systeem hun kenteken herkent. De externe beveiliger die er in de tweede week bij staat, heeft het beduidend minder druk dan in de week daarvoor - toen twee beveiligers medewerkers te woord stonden die nog vol vragen zaten en niet alles vlekkeloos bleek te werken.

Ook al zijn inmiddels veel problemen verholpen, de kinderziektes zijn er nog altijd niet uit, zo laat Mirjam Jahnke (hoofd Safety & Security) weten. Nog niet alle medewerkers kunnen dan ook de campus op via het nieuwe systeem. Jahnke, in een reactie vorige week: “Het is iets teveel gevraagd om de opstartproblemen in anderhalve week te verhelpen. Zo kunnen sommige medewerkers niet inloggen in het parkeersysteem. Verder werkt de kentekenherkenning soms wel en soms niet bij enkele automobilisten. Hetzelfde geldt voor de pas. Enkele gebruikers zien het bedrag niet dat ze op de parkeerrekening hebben gezet. En het parkeerverwijssysteem, waarbij automobilisten kunnen zien hoeveel vrije plekken er op parkeerterreinen zijn, werkt nog niet.”

Volgens Jahnke werkt de kentekenherkenning om verschillende redenen nog niet bij iedereen. “Het registreren leverde her en der problemen op. Zo voerden sommige mensen het nummer in van een oude pas - in plaats van de nieuwe campuskaart - en hadden ze niet goed door hoe ze hun geboortedatum moesten invullen.” Verder blijkt dat pasjes niet altijd aan de juiste persoon zijn gekoppeld. Jahnke: “Pasjes worden soms doorgegeven, zonder dat dat ergens wordt gemeld. We zitten met drie systemen: HRM voor medewerkers, OWIS voor studenten en het kaartmanagementsysteem. Het voordeel is wel dat we nu meteen een grote opschoning kunnen houden. Verder zijn er ‘derden’ (leveranciers, spin-offs, freelancers, et cetera, red.) op het terrein waarvoor een passende oplossing moet worden gevonden. Er blijken bedrijfjes te zijn die we nog niet kenden.”

Een hele waslijst aan vragen, klachten en frustraties kreeg de beveiliging de afgelopen weken over zich heen. De eerste weken na de start van de registratie (25 maart), mailden of belden maar liefst dik tweehonderd mensen per dag. Volgens Jahnke is dat aantal inmiddels wel teruggelopen. “Je moet nu denken aan veertig tot vijftig mails per dag en dagelijks dertig tot veertig telefoontjes. Daar zitten overigens ook mensen bij die een toelichting willen. Het zijn niet alleen maar problemen.” 
Zes medewerkers beantwoorden de vragen. Daarvan hebben er drie afwisselend ‘dienst’ aan de telefoon en mailbox. De andere drie personen, onder wie Mirjam Jahnke, houden zich bezig met de ‘restpunten en onverklaarbare situaties’.

De vragen die binnenkomen via beveiligingtuenl of op het telefoonnummer 2020 zijn vrij divers. Een greep uit de problemen:

- Ik kan niet inloggen;
- Ik kom er niet in of uit op kenteken;
- Mijn pas werkt niet;
- Ik zie mijn opwaardeertegoed niet, terwijl ik wel heb opgewaardeerd;
- Hoe vervang ik mijn kenteken?
- Hoe kan ik zien hoeveel vrije dagen ik verbruikt heb?

De campus autoluwer maken en parkeerplaatsen vervangen door groen zijn de belangrijkste redenen geweest om het betaald parkeren in te voeren. Het is te vroeg om te zeggen dat de maatregel wel of geen effect heeft.

De campus telt nu 1.917 parkeerplaatsen, blijkt uit gegevens van Dienst Huisvesting. Parkeerplaatsen bij Catalyst en Kennispoort zijn daarbij niet meegerekend. Het College van Bestuur heeft afgelopen vrijdag (24 april) besloten dat er 100 parkeerplaatsen kunnen komen op terrein Oost. De verwachting is dat die eind juni klaar zijn. Het aantal parkeerplaatsen vóór de aanleg van de Groene Loper was 2.150 (ook weer exclusief Catalyst en Kennispoort). Bert Verheijen, bouwkostendeskundige en lid van het mobiliteitsteam, laat weten dat de piek voor het parkeren tussen de 1.800 en 1.900 ligt. Bij evenementen ligt de piek boven de 2.000. Dan wordt het terrein bij het Auditorium en Hoofdgebouw als parkeervoorziening gebruikt. Met de gemeente zijn afspraken gemaakt dat de universiteit maximaal 2.150 parkeerplaatsen mag hebben op ‘maaiveldniveau’. Zijn er meer parkeerplaatsen nodig, dan moeten er parkeergarages worden gebouwd.

Sinds de invoering lijkt het minder druk met auto’s op de campus. Op de ventweg langs de campus is het wat drukker - zeker overdag. Maar of dat daadwerkelijk aan de betaalverplichting ligt of dat het ook met het mooie weer samenhangt, is moeilijk hard te maken. Eind mei gaat Safety & Security bekijken wat het verschil is tussen april/mei 2014 en april/mei 2015 qua aantal auto’s op het terrein, laat Jahnke weten. De gemeente houdt met de TU/e in de gaten of er niet teveel in de omliggende wijken wordt geparkeerd. [Aantal abonnementen]

TU/e’ers die niet de auto op de campus willen parkeren, hebben verschillende alternatieven. Het MMS-terrein, dat aan de Celebeslaan ligt op zo’n 15 minuten lopen van de campus, is omgebouwd tot een gratis parkeerterrein voor TU/e’ers. Er is onlangs veel te doen geweest om die locatie, toen de TU/e boven de drie ton die het kwijt was aan het ‘ombouwen’ een geschil met Trefpunt Groen moest slechten dat nog eens vijftigduizend euro kostte. Sinds 15 april kunnen campusbewoners er gratis hun auto stallen. Tot nu toe staan er dagelijks 20 tot 25 auto’s op dat terrein, blijkt uit tellingen van Dienst Huisvesting.

Campusbewoners mochten deze maand gratis gebruikmaken van een NS-businesscard, een trajectkaart tussen huis en werk. Daarvoor hebben zich 269 medewerkers aangemeld, laat Jahnke weten. Daar zitten ook mensen bij die al met de trein reisden. Vanaf mei kunnen medewerkers een NS business-abonnement afsluiten.

Sinds februari dit jaar rijdt bus 104 over de campus. Die pendelt vier keer per uur in de spitsuren (7-9 en 16-18 uur) en doet op de campus vier haltes aan. Het gaat om een pilot, die tot eind dit jaar loopt. Begin juni kijkt de TU/e met Hermes hoe dat initiatief tot nu toe loopt. Wouter Gravesteijn, masterstudent Innovation Management, is buschauffeur op die bus en heeft de dienst met lijn 104 nu tien keer gereden - waarvan vier keer deze maand. “Toen ik eind januari de eerste keer lijn 104 reed was het erg rustig, maar ik merk dat mensen nu de lijn hebben ontdekt en er goed gebruik van wordt gemaakt. ‘s Ochtends begint het erg rustig; de eerste twee à drie bussen zijn meestal leeg of er zitten slechts een of twee passagiers in. Rond 08.00 uur wordt het drukker en voor de eerste colleges om kwart voor negen, zit de bus vaak bijna helemaal vol. Ik hoor van passagiers dat ze het fijn zouden vinden als er ‘s ochtends nog een latere bus zou rijden. Misschien is het een goed idee om de eerste twee bussen weg te laten, en die tussen 9.00 en 10.00 uur te laten rijden. ’s Middags is de drukte wat beter verdeeld, maar wordt er ook veel gebruik van de bus gemaakt. Halte Lismortel, bij het Paviljoen, is de veruit de meest gebruikte halte. Ik denk omdat dit het verst lopen is vanaf het station. Daarna is de halte Laplaceplein het meest gebruikt en bij Rondom Oost en Rondom Zuid stapt af en toe iemand uit of in.”

Verder zijn, via de aanbieder waarmee de universiteit samenwerkt, Piecobello lease, tot nu toe 34 e-bikes verkocht. Eigenaar Coen Vermeulen - die twee weken geleden nog op de campus stond met verschillende typen e-bikes, toen het betaald parkeren net was ingevoerd - ziet dat de belangstelling voor de elektrische fietsen toeneemt. “Bij jong en oud.”

Volgens Bert Verheijen van Dienst Huisvesting ligt de druk op ‘goede fietsvoorzieningen’ op de campus vrij hoog. “Daar zijn we flink mee bezig, maar die zijn er helaas niet van vandaag op morgen.” De TU/e gaat er vanuit dat er in 2020 meer dan 15.000 studenten en medewerkers op de campus rondlopen en wil daar in 2018 op voorbereid zijn. Het aantal fietsenrekken zal dan de helft van de TU/e-populatie zijn en daar weer de helft van wordt een beveiligde stalling. In totaal zullen er in 2015 zo’n vijfhonderd meer fietsenrekken staan op de campus dan in 2014.


Annelies Verschuren-Dirks: “Voor niks gaat de zon op”

Annelies Verschuren-Dirks. Foto | Bart van Overbeeke

“Ik voel me als een prinsesje als de slagboom automatisch voor me opent”, verklaart Annelies Verschuren-Dirks enthousiast. De evenementenorganisator op de TU/e heeft alleen maar positieve woorden en begrip voor de invoering van het betaald parkeren. Maar de auto krijgen ze haar er niet mee uit.

“Ik hoor in mijn omgeving weinig begrip voor de maatregel. Maar mensen hebben geen andere situatie gekend. Het is helemaal niet raar als je parkeerkosten moet betalen bij je werkgever. Dat heb ik eerder ook gedaan bij een eerdere werkgever. Wat denk je van mensen die in het centrum van Eindhoven werken, die betalen ook. Het gaat om grond die de TU/e ook voor andere zaken kan inzetten. Parkeerplekken onderhouden kost geld. De TU/e kan dat dat geld beter gebruiken voor onderwijs of onderhoud aan gebouwen. En voor niks gaat de zon op.”

Meerdere collega’s overwegen de fiets te pakken en ik begrijp die overweging. Maar ik ben dat niet van plan. Vanuit mijn woonplaats Son en Breugel ben ik drie kwartier onderweg met de fiets. Ik ben niet zo’n sportief type en ik wil zeker niet meteen ’s ochtends al zo’n aanslag op mijn energie doen. Of de bus een optie is? Nee, en daar moet je net zo goed voor betalen.”

“Ik vind het slagboomsysteem nu perfect werken en het is erg positief dat ze er in het begin mensen bij hebben gezet. Een heel welkom gebaar. Het is goed voorbereid en het komt professioneel over. En sinds de invoering van het betaald parkeren kan ik mijn auto voor de deur bij het Auditorium zetten. Super.”


René Besseling: “Omdat het deze maand gratis is, ga ik nu bijna dagelijks met de trein”

René Besseling. Foto | Bart van Overbeeke

René Besseling, docent bij Biomedische Technologie, pendelt tot eind deze maand nog gratis met de trein heen en weer vanuit zijn woonplaats Maastricht op de NS-businesscard van de TU/e. Als hij zo meteen naar Geldrop is verhuisd, overweegt hij de fiets te pakken. Maar ook zijn oldtimers gaan meters maken.

“Ik heb dik een jaar vanuit Maastricht naar Eindhoven gereisd. Het overgrote deel daarvan ben ik met de auto gegaan. Ik heb wel een kortingskaart voor de trein, maar het lukt me niet altijd om met de trein te gaan. Ik moet geregeld op de High Tech Campus zijn vanwege mijn onderzoeksfunctie daar en dat is dan best wat gedoe met openbaar vervoer. Bovendien moet ik de volle mep betalen in de spits voor de trein, omdat mijn kortingskaart dan niet geldig is. Ik ben ongeveer even lang met de trein onderweg als met de auto. Omdat het deze maand gratis is, ga ik nu wel bijna dagelijks met de trein.”

Ik verhuis momenteel naar Geldrop. Ik wil dadelijk best nu en dan met de fiets gaan. Ik heb vorige week bij de elektrische fietsen gekeken die op de campus stonden, de drempel om de fiets te pakken is dan misschien minder hoog. Wie weet bouw ik mijn oude fiets om naar een elektrische, dat lijkt me leuk. Maar ik ga zeker ook nog met de auto. Ik kan mijn drie oldtimers ook niet zomaar stil laten staan. Grote kans dat ik mijn auto dan op het MMS-terrein zet. Ik vind het niet belangrijk om mijn auto voor de deur te parkeren. Ik ga mijn kentekens overigens niet registreren, dat vind ik lastig met drie auto’s. Het is best vreemd dat je moet betalen om op de campus te staan. Het zijn toch je medewerkers. Ik vraag me af hoeveel het nu helemaal oplevert.”


Reinier Post: “Het is een prettige wandeling van het MMS-terrein naar de campus”

Reinier Post. Foto | Bart van Overbeeke

Omdat hij het handig vindt om de auto in de buurt te hebben, zet Reinier Post (software-ontwikkelaar op de TU/e) zijn auto sinds 15 april op het MMS-terrein. “Ik reserveer 's ochtends een kwartiertje extra en heb zo een prettige wandeling.”

“Ik vind de aanleg van de Groene Loper geen slecht idee. Een autoluwe campus is dan een logisch gevolg. Nu is het parkeren nog geen groot probleem, maar ik denk in de toekomst wel. Ik vind het wel fijn om mijn auto in de buurt van mijn werk te hebben. Soms moet ik spullen meenemen of moet ik tijdens of na mijn werk naar een andere locatie. Dan hoef ik niet eerst tussendoor naar huis te gaan. Ik ga soms met de fiets, maar nu even niet omdat ik mijn fietssleutels kwijt ben.”

Ik vind het niet echt sympathiek om twee euro te vragen om te mogen parkeren. Aan de ene kant staat me dat tegen, maar aan de andere kant is twee euro per dag ook wel weer te overzien. Ze hadden beter de alternatieven kunnen stimuleren dan te straffen. Het is wel goed dat ze het MMS-terrein hebben geregeld. Dan geef je medewerkers nog de keus. Al heeft niet iedereen de tijd om te wandelen zoals ik en dat maakt het niet helemaal eerlijk. Als ik mijn auto daar rond kwart over acht zet, staan er nog maar twee of drie auto’s. De slagboom werkt overigens prima en ik heb ook geen problemen gehad bij het registreren van mijn kenteken.”


Kostas Triantafyllidis: “Ik ben niet gewend aan het weer”

Kostas Triantafyllidis. Foto | Bart van Overbeeke

De Griek Kostas Triantafyllidis, promovendus bij Electrical Engineering, woont op dik vijf kilometer afstand van de TU/e. Die afstand overbrugt hij geregeld met de fiets. De laatste tijd steeds vaker, vanwege de invoering van het betaald parkeren. Toch pakt hij, zeker in de winter, nog vaak de auto. Tijd en het weer spelen daarbij de belangrijkste rol.

“Ik was behoorlijk boos toen ik hoorde dat het betaald parkeren was ingevoerd. Ik ben inmiddels gekalmeerd, maar nog altijd vind ik het niet respectvol naar de werknemers toe. Het was beter geweest als ze de werknemers zouden belonen die bijvoorbeeld de fiets pakken - niet ze moeten laten betalen.

Ik kom de laatste tijd vaak met de fiets, ik heb net een nieuwe gekocht. Het gaat me niet om het geld dat ik voor het parkeren moet betalen, maar wel om het principe. Of ik het kopen van een e-bike heb overwogen of wel eens de bus neem? Nee, als ik met de fiets ga, wil ik graag bewegen en met de bus ben ik erg lang onderweg. Ook het MMS-terrein vind ik te ver. In de winter neem ik meestal de auto, vanwege de kou en de regen. Ik ben niet aan het weer gewend. Bovendien wil ik niet meer te lang onderweg naar huis zijn, als ik eens tot 23.00 uur doorwerk.

Het lukte me eerst niet om mijn kenteken te registreren. Ik heb moeten bellen en mailen en na een week was het gelukkig opgelost. Inmiddels werkt het goed.”


Terugblik op het betaald parkeren

De TU/e kreeg in 2006 slagbomen en in dit jaar moesten studenten voor het parkeren gaan betalen. ‘Alleen studenten die op de campus wonen, die geen OV-jaarkaart hebben, die een handicap hebben, of die niet met het openbaar vervoer om 8.45 uur op de TU/e kunnen zijn, komen in aanmerking voor gratis parkeren. Ook studenten die minimaal een uur langer onderweg zijn met het openbaar vervoer dan met de auto, kunnen een gratis parkeervergunning aanvragen’, meldden we toen in Cursor. Studenten betalen nu 100 euro per collegejaar om te parkeren.

Betaald parkeren voor medewerkers kwam pas later in beeld. ‘Binnen afzienbare tijd gaan ook de medewerkers van de TU/e een maandbedrag betalen voor het parkeren op het TU/e-terrein’, zo meldde Cursor al in een nieuwsbericht in oktober 2010.
De TU/e had in 2010 vergevorderde plannen om een groene autoluwe campus aan te leggen. Het geld dat het betaald parkeren ging opleveren, zou naar parkeergarages gaan. De aanleg daarvan bleek echter voor het moment te duur te zijn.


De gratis uitrijdkaarten zijn in maart 2012 afgeschaft. In een mobiliteitsteam worden verschillende maatregelen uitgewerkt, waaronder ook het betaald parkeren. In februari 2014 laat het College van Bestuur weten dat die maatregel in het najaar van 2014 zal zijn ingevoerd. De universiteitsraad stribbelt tegen en draagt alternatieven aan. Een van die alternatieven is het beschikbaar stellen van het MMS-terrein als gratis parkeerterrein. April 2014 is de kogel door de kerk: Het College van Bestuur wil het MMS-terrein aan de Celebeslaan geschikt maken voor parkeren. De U-raad waardeert dit plan en legt zich erbij neer dat medewerkers dagelijks twee euro moeten betalen voor het parkeren op de campus.

Omdat het systeem voor kentekenherkenning nog aanbesteed en getest moest worden, is de invoering vertraagd. Als begin dit jaar milieukoepel Trefpunt Groen Eindhoven de universiteit beticht van illegale bomenkap op het MMS-terrein en er onduidelijkheid is over vergunningen met de gemeente, zorgt dat voor nog wat extra vertraging. Na een schikking van 50.000 euro met Trefpunt Groen en een toezegging van de gemeente voor de vergunning, kan het terrein verder worden ingericht. Het betaald parkeren kon daardoor 15 april van start gaan.

 

Dit artikel is ook te lezen in Cursor 17.

1006 keer gelezen

Meest gelezen

Volop bekijks met rijdend bierkratje

Technische Natuurkunde wacht stevige reorganisatie

Solar Team Eindhoven royaal aan kop in Australië

TU/e-brandweer opnieuw beste van de regio

CLMN UR | Collegegeldvrij besturen