Foto | Bart van Overbeeke

Intro '17 | Snowboarden, paaldansen en kanoën op de Green Strip Market

Wordt het de basketbalvereniging? Of toch de paaldansvereniging? Of misschien de Japanse cultuurvereniging of de toneelvereniging? De keuze is reuze vanmiddag op de Green Strip Market, waar tientallen verenigingen en instanties zich vol overgave presenteren.

Hier een folder, daar een praatje, een foto maken, maar vooral door aan activiteiten mee te doen maken de Introkids kennis met de vele culturele, sportieve, studiegerelateerde en sociale verenigingen die de TU/e kent of die daaraan gerelateerd zijn. Er is veel te doen: ballen in een doel, korf of basket krijgen, of wandklimmen, boksen, Twister, sjoelen,  schermen, tafeltennis, noem maar op.

Bij de meeste verenigingen is er geen gebrek aan belangstelling. Zo ook bij studentenpaaldansvereniging Blue, waar verschillende bestuursleden in allerlei standjes hun kunsten vertonen – zowel aan de daarvoor bestemde palen als ook aan een lantaarnpaal. Dat laatste blijkt overigens wat lastiger te zijn.

Leden Vincent Huisman en Robin Kwant hebben al veel studenten in de palen kunnen helpen. Al is het vaak wel lastig om de mannelijke studenten over te halen, vertelt Huisman. “Blijkbaar vinden ze dat dan niet mannelijk genoeg. Als ik dan vertel dat je er sterk voor moet zijn en het vergelijkbaar is met wat Epke Zonderland doet, alleen dan een kwartslag gedraaid, kijken ze er anders tegenaan.”

Ook BMT-studenten Mike Albertz, Micha Lipplaa en Wai Keungliu (van groep Schnell, “nee niet ‘Snel, maar ‘Schnell’, op z’n Duits. Vanwege onze ‘snelle’ zonnebrillen”) laten het paaldansen “liever aan anderen over”. Ze zitten inmiddels op het Fontysveld, na van alles bekeken en gedaan te hebben, maar of ze lid gaan worden van een vereniging weten ze nog niet. Mike: “Ik schaf een sportkaart aan, maar ik ga eerst kijken hoe druk ik het met mijn studie ga krijgen.”

In MetaForum trekt vereniging in oprichting Salaam (Islamic. Academic. Pragmatic.) veel nieuwsgierige studenten. En dat zijn zeker niet alleen studenten die in de Islam geïnteresseerd zijn, vertellen de bestuursleden. “Iedereen is vooral benieuwd naar ons als nieuwkomer, naar wie we zijn en wat we gaan doen”, vertelt de voorzitter. De vereniging heeft zich onder meer als doel gesteld om de belangen van de moslimgemeenschap aan de TU/e te behartigen, nieuwkomers wegwijs te maken en een brug te slaan tussen moslims en niet-moslims.

Na deze inspirerende middag is het tijd voor een barbecue.