Kantineteam Vertigo moet wijken voor Starbucks-concept

De kantinemedewerksters van Vertigo moeten hun stek na de zomer verruilen voor een andere locatie op de campus. In genoemd gebouw komt een uitgiftepunt van Starbucks en volgens huiscateraar Eurest passen de huidige medewerkers niet bij dit Amerikaanse koffieconcept.

Een paar weken terug kregen de kantinedames van Vertigo te horen dat ze hun vertrouwde TU/e-onderkomen, waar ze nu zo’n vijf jaar werken, na de zomer moeten verruilen voor een ander bedrijfsrestaurant op het universiteitsterrein. Op de locatie werken twee vaste medewerksters, die tijdens de lunchpieken versterking krijgen van een derde Eurest-collega.

Bovenal zouden er straks frisse, jongere gezichten achter de uitgiftecounter moeten staan, klinkt het op de wandelgangen. Mark van Slooten, rayonmanager van Eurest aan de TU/e, stelt het wat genuanceerder. Het is zeker geen kwestie van uiterlijk, zo benadrukt hij - wél vergt het concept Starbucks volgens hem “een andere invulling van het personele bestand op die locatie. De doelgroep van Starbucks bestaat vooral uit jongere mensen en ook het gebouw Vertigo (het onderkomen van de faculteit Bouwkunde, red.) heeft een relatief jonge bevolking. Wij denken dat dat niet helemaal aansluit bij de mensen die er nu werken”.

Van Slooten legt uit dat Eurest aan de TU/e een zogenoemd ‘beperkt’ Starbucks-concept gaat hanteren. Dit betekent dat de cateraar grotendeels zelf mag bepalen hoe ze het koffiemerk gaat voeren en dat het Amerikaanse bedrijf slechts tot op zekere hoogte eisen kan stellen. Dat er straks andere gezichten verschijnen achter de balies op vloer 1 van Vertigo, is dan ook een keuze van Eurest zelf: “Starbucks gaat niet over ons personeel”.

Training

Van Slooten spreekt van “veel achterliggende redenen” voor het besluit. Zo moeten er, met het oog op het nieuwe concept, voor Vertigo een barista en locatieverantwoordelijke getraind worden. Met de huidige medewerkers is besproken dat zij deze Engelstalige trainingen - die worden verzorgd door Starbucks zelf - niet zullen gaan volgen. Op die keuze wil de rayonmanager verder niet ingaan.

Volgens hem lopen er intussen al procedures om nieuwe cateringmedewerkers, waarschijnlijk drie of vier mensen, voor Vertigo te vinden. Wanneer de huidige medewerksters naar verwachting duidelijkheid krijgen over hun beoogde nieuwe locatie, bespreekt Eurest "met de medewerkers zelf”. Volgens de manager hoeft hun overplaatsing niet te betekenen dat op andere locaties Eurest-collega’s moeten wijken.

De kantinemedewerkers van Vertigo zijn teleurgesteld over de gang van zaken, maar zeggen verder niet te willen reageren op de kwestie.