Foto | Bart van Eijden

Kracht/en/veld | Kickboksen en boksen: es(k)bv IMPACT

Cursor gaat op bezoek bij alle sportverenigingen die de TU/e rijk is. Elke twee weken vind je hier een portret van een andere sportclub. Deze keer: boksen en kickboksen bij es(k)bv IMPACT.

Wat zijn de verschillen tussen kickboksen en boksen?
Bij boksen concentreer je je op de linkse directe (stoot met gestrekte linkerarm, kan ook rechts natuurlijk), de hoekstoot (met elleboog in 90 graden, arm horizontaal) en de opstoot of upper cut. Bij kickboksen komen daar nog trappen bij. De lage trap op het bovenbeen, voorwaartse trap op borstkast, midden trap op zijkant van de romp en hoge trap op het hoofd.

In de training bij Impact zijn het twee aparte groepen, de zaal is zelfs in tweeën gedeeld met een vouwwand, maar na de training zitten ze wel gezellig samen aan de bar.

Je mag bij kickboksen zelfs een tegenstander met twee armen vastklemmen rond de nek (clinchen) en dan in dezelfde actie een knie geven voor je weer loslaat. Mag er iets níet?
“Je mag niet bijten, niet in het kruis raken”, zijn twee voorbeelden die assistent-trainer John van Berkel meteen te binnen schieten.

Wat voor karakters lopen hier rond?
John: “Hier zijn geen agressieve types. Bij een kickboksschool ruik je meer zweet en bloed, hier alleen zweet. Het vooroordeel dat je met onze leden geen ruzie moet krijgen, klopt niet. We zijn hier toegespitst op de techniek en op plezier.” Ook bokser Luke Lemmen (voorzitter Impact, heeft in 2012 een master Embedded Systems afgerond) zegt direct: “Wie wil vechten, is hier niet welkom.”

Wat me opvalt, is dat ik geen brede kerels zie, en maar één boksersneus. Hoe kan dat?
“Van deze training word je niet breed, daarvoor moet je fitnessen. Hier word je wel hard! Na een tijdje voel je geen stoten meer, ook niet van een tafelpunt, en krijg je geen blauwe plekken meer”, zegt kickbokser John. “Voor een boksersneus (door vervorming van het kraakbeen) moet je vaak geraakt worden op je neus. Dat gebeurt bij wedstrijden, niet bij onze trainingen”, zegt bokser Luke. Weinig Impactleden doen aan wedstrijden, onder andere omdat ze net als Luke ‘geen zin hebben in klappen op het hoofd’.

Niks lijkt vermoeiender dan (kick)boksen.Wat is de lol ervan?
In een korte break staat Fontysstudente Meeske Mulderij hijgend en compleet bezweet te glunderen. “Trappen is zó leuk! Het gaat me niet om girlpower. Eerder heb ik aan fitness, volleybal en voetbal gedaan, maar dit is het leukste. Ik kan hier studiestress goed van me aftrappen. Ik kijk trouwens niet graag naar wedstrijden. Mensen elkaar kapot zien slaan of iemand knock out zien gaan, niks voor mij.”

Facts and figures

Naam: eskv IMPACT

Opgericht: rond 2008.

Beste prestatie: organiseren (kick-)boksgala in 2011 waarbij de opbrengst naar het KWF ging.

Doel: opnieuw deelnemen aan NSK en groeien in aantal leden.

Bijzonderheid: niemand betaalt contributie, geen presentielijst.

Aantal leden: 60, bij de beginners is dertig procent vrouw.

Wil jij ook met je sportvereniging in deze rubriek? Mail ons dan!