Softwarebug oorzaak haperend parkeerverwijssysteem

Softwarebug oorzaak haperend parkeerverwijssysteem

4 juni 2015

Het systeem dat op de campus bij de verschillende parkeerterreinen moet aanduiden hoeveel vrije plekken er nog zijn, werkt niet naar behoren. De leverancier heeft na enkele weken zoeken een softwareprobleem gevonden en het euvel inmiddels ook verholpen. Dit weekend wordt het systeem opnieuw ingeregeld.

Het parkeerverwijssysteem had eigenlijk halverwege april al goed moeten werken. Maar het signaal ‘vol’ staat prominent bij een parkeerplaats, terwijl er nog voldoende lege plekken zijn. Getallen verspringen ook niet als je het parkeerterrein oprijdt. Kortom, het parkeerverwijssysteem op de campus werkt nog niet zoals zou moeten.

Na een proefperiode van twee weken die op 15 april van start ging -gelijk met de invoering van het betaald parkeren- bleek al dat de tellingen niet klopte, zo laat Mirjam Jahnke, hoofd Safety & Security, weten.

Jahnke: “In eerste instantie werd gedacht dat een verkeerde ‘poort’ was geprogrammeerd en dat alles ontkoppeld en hergeprogrammeerd zou moeten worden. Dat hebben we ook gedaan, maar het bleek niet de oplossing. De leverancier is verder gaan zoeken en ze hebben uiteindelijk een bug in de software ontdekt. Het ging om een flinke rekenfout.”

Dat probleem is inmiddels verholpen, maar de software moet opnieuw worden ingeregeld. Omdat dan toch de slagbomen open staan vanwege Muziek op de Dommel is daar de komende zaterdag voor ingepland. Jahnke: “Met de beveiliging gaan we dan zondagavond, als de drukte van het terrein af is, per parkeerzone het restant aan auto’s tellen. Staan er ergens vijf auto’s dan is vijf het startpunt en komt de teller niet op nul.”

Volgende week zullen zowel de beveiliging als de leverancier checken of alles goed werkt. Mede door de feestdagen en vakanties in mei heeft het wat langer geduurd voor de precieze oorzaak duidelijk was.

Jahnke laat weten dat ook de problemen die eerder speelden bij de invoering van het betaald parkeren, grotendeels zijn verholpen. “Het werkt goed voor 98 procent van de mensen. Bij enkele medewerkers blijft er structureel iets mis gaan; de ene keer wordt het kenteken wel goed geregistreerd en de andere keer niet. We gaan komende week nog goed kijken waar het bij die specifieke gevallen aan ligt. Is het kenteken niet goed zichtbaar, rijdt die persoon onvoldoende door of speelt er iets anders.”

1911 keer gelezen

Meest gelezen

Sportende studenten geëerd tijdens Sportgala

TU/e maakt stevige duikeling in Keuzegids

iGEM-team TU/e maakt gel tegen tumoren

CLMN UR | Waarom onderbetaald? Daarom in actie!

Politie rukt uit voor uit de hand gelopen studentengrap