Full house. Foto | Nando Harmsen

Tech United klopt taaie Portugezen in tweede helft

Tech United kreeg zondag pas in de tweede helft grip op zijn Portugese tegenstander CAMBADA in de finale van de Middle Size League. Met 2-0 als einduitslag werden de TU/e-robotvoetballers wederom Europees kampioen. Tweeduizend enthousiaste bezoekers keken naar de finale. De Eindhovense zorgrobot AMIGO versloeg in de @Home League regerend wereldkampioen Homer.

Het was gisteren in de broeierige wedstrijdtent buiten het Evoluon zeker geen gelopen race voor de TURTLEs van Tech United tijdens de finale van de Robocup European Open. De andere finalist, het Portugese team CAMBADA, had in de eerste helft de wedstrijd stevig in handen en zette goed druk op het Eindhovense doel. Met een aantal gevaarlijke schoten waren de beste kansen ontegenzeggelijk voor de Portugezen. De begeleiders aan de zijlijn gaven elkaar geregeld high fives. Geluk en effectief keeperswerk hielden de schade voor Tech United beperkt.

In de tweede helft werd direct duidelijk dat Tech United uit een ander vaatje ging tappen. Binnen een minuut belandden afstandsschoten op de lat en de paal van het Portugese doel. Niet snel daarop was het raak: 1-0. De Portugese robots leken beduusd door het Eindhovense geweld en hadden tijd nodig om zich te hergroeperen. Een schot op de lat bracht ze bijna op gelijke hoogte.

Kort daarna viel het doek voor CAMBADA. Uit de rebound werd van dichtbij keihard ingeschoten door een toegesnelde TURTLE. Daarna werd de wedstrijd rustig naar het einde toe uitgespeeld. Bij het team van CAMBADA was de berusting zichtbaar.

Met de overwinning wonnen de TURTLEs de Middle Size League, de officieuze koningsklasse van RoboCup. De finale was onder meer live te zien via nu.nl. In de tent zelf waren tweeduizend supporters aanwezig.

Zorgrobot AMIGO van de TU/e won met afstand de @Home-League, een competitie voor robots die als hulp-in-huis functioneren.  De wedstrijden bestaan uit challenges, zoals het opnemen van bestellingen voor drankjes en deze vervolgens op de juiste plaats serveren.

Het Eindhovense team versloeg de Duitse nummers 1 en 3 van het WK in 2015, Homer van de universiteit van Koblenz en ToBI van de universiteit van Bielefeld. Het Eindhovense team werd toen nog vierde. “Het is een heel goed teken dat we hiervan kunnen winnen”, reageert teamcaptain Janno Lunenburg. “Dit is een goede basis om eind juni naar Leipzig te gaan, naar het WK van 2016.”

Op het toernooi werd verder ook voetbal gespeeld in de Small Size League en de Standard Platform League. In de Small Size League, waarin teams van kleine robots op wieltjes met een golfbal spelen, won Tigers Mannheim, van de Duale Hochschule Baden-Württemberg. De Standard Platform League, waarin alle teams met precies dezelfde soort robots spelen, en het dus aankomt op de programmering, werd gewonnen door team B-Human, van de universiteit van Bremen.

Studio040 blikt met Lotte de Koning van Tech United terug op het evenement: audiofragment.