Impressie van het nieuwe Plaza in Vertigo. Illustratie | Ex Interiors

TU/e-campus krijgt Starbucks en Subway

Het TU/e-terrein krijgt binnen een paar maanden zowel een Starbucks als Subway. De universiteit en campuscateraar Eurest (die beide concepten gaat voeren) zijn nog in onderhandeling over de contractuele punten op de i, maar de komst van de koffie- en de broodjesgigant is zo goed als zeker. Starbucks komt in Vertigo, Subway vervangt de huidige koffiecorner in het Auditorium.

‘We proudly serve Starbucks’ luidt officieel de noemer waaronder Eurest de warme dranken van de Amerikaanse koffieketen gaat serveren. Dat betekent dat de campuscateraar het concept mag voeren volgens de prijs- en andere voorschriften van Starbucks, maar met wat meer bewegingsvrijheid in bijvoorbeeld het aanbod, afgestemd op de campus en haar populatie. “We mogen er straks bijvoorbeeld ook andere producten in een andere prijsklasse verkopen”, aldus Monique Kuyck, hoofd Operational Services van Dienst Interne Zaken.

Tegelijk met de komst van Starbucks krijgt het bedrijfsrestaurant in Vertigo een kleine restyling. Een warme en gezellige uitstraling staat voorop, evenals een forse uitbreiding van het aantal zitplaatsen, van bankjes tot studiewerkplekken. Het meubilair, zoals sommige tafels en de bekende Eames-stoeltjes, wordt waar mogelijk hergebruikt.

Ook de huidige keuken en uitgiftebalie blijven in gebruik, maar worden op onderdelen aangepast. Zo loopt de balie straks de hoek om en wordt dit nieuwe verlengde stuk gebruikt als Starbucks-counter. Het bestaande toonbankgedeelte gaat fungeren als uitgiftepunt voor een ‘Deli’; één van de lunchformules van Eurest, met onder andere soepen, salades en sandwiches. Het aantal kassa’s wordt uitgebreid om klanten (gemiddeld 442 per dag in 2015, maar dit aantal stijgt naar verwachting als de koffiemachines van Starbucks eenmaal draaien) sneller te kunnen helpen.

De komst van Starbucks en Subway is, na enkele maanden van onderhandelen door de TU/e en Eurest, zo goed als rond. Beide partijen voeren op dit moment onder meer nog de laatste gesprekken over wie wat investeert; ook wordt gepraat over een mogelijke verruiming van de openingstijden van genoemde cateringlocaties. Hierin speelt onder meer de invoering van avondcolleges aan de TU/e mee; in eerste instantie drie avonden in de week tot acht uur. “Het zou interessant kunnen zijn om Subway daarvoor open te houden - en misschien ook wel de rest van het restaurant in het Auditorium.”

Voor een dergelijke verruiming zou de universiteit normaliter in principe zelf in de buidel moeten tasten, “maar als Eurest mogelijk nadrukkelijk meer omzet gaat draaien door de komst van Starbucks of Subway, wordt het een ander verhaal”, verklaart Kuyck de nog lopende onderhandelingen.

Het hoofd Operational Services verwacht dat Starbucks, na de nodige werkzaamheden in de zomermaanden, in september in bedrijf zal zijn. De planning is dat Subway, in het Auditorium, in augustus al opengaat.

Proeftijd

Na een periode van zes jaar loopt het contract met cateraar Eurest eind dit jaar af. Daarop wordt het contract met twee jaar verlengd, daarná volgt een nieuwe aanbestedingsronde. De genoemde tussenliggende periode van verlenging is volgens Kuyck voor de TU/e een interessante proeftijd, om te ervaren of Starbucks en Subway op de campus aanslaan en daarnaast ook andere cateringconcepten verder te onderzoeken.

Ook in de restaurants in andere TU/e-gebouwen gaat het aanbod volgend collegejaar al enigszins veranderen: Eurest wil op de verschillende locaties uiteenlopende cateringconcepten (zoals Foodflip, Love My Curry en Smart & Fresh) gaan runnen. Het basisaanbod blíjft, benadrukt Kuyck, “het bestaande programma van eisen is en blijft het uitgangspunt. Maar we zoeken wel de grenzen op en zoeken altijd naar mogelijkheden voor bijvoorbeeld meer variatie”.

De afgelopen jaren zijn de kantines bovenal “in de lucht gehouden”, stelt Kuyck, en is er volgens haar weinig tijd geweest om bijvoorbeeld voorstellen uit de horeca- en cateringvisie van de TU/e door te voeren. Onder andere meer variatie en onderscheid staan op de wensenlijst; ook wil de universiteit (meer) rekening houden een mogelijk toenemende vraag buiten kantoortijden en met de internationale samenstelling van de TU/e-bevolking. De uitkomsten van een recente enquête moeten helpen bij het bepalen van de cateringkoers voor de komende jaren.

Ter inspiratie werd recent onder andere ook de High Tech Campus Eindhoven bezocht, samen met enkele studentleden van de universiteitsraad. Die waren volgens Kuyck zeer te spreken over de uiteenlopende cateringconcepten en presentatie daar, “maar de prijzen daar liggen wel veel hoger. Onze doelgroep is toch anders; als een maaltijd hier boven de vijf euro uitkomt, verkopen we ‘m niet. Kwaliteit tegen zo laag mogelijke prijzen blijft het uitgangspunt”.