Blinkende brievenbussen bij de entree.

Woontoren Aurora bijna klaar voor bewoners

De nieuwe woontoren Aurora, die afgelopen jaar is verrezen achter Traverse op het TU/e-terrein, is bijna klaar. De aannemer verwacht deze week de laatste werkzaamheden af te ronden, waarna bewoners geleidelijk hun intrek kunnen nemen op één van de dertien verdiepingen van het gebouw.

Iets over de driehonderd studentenwoningen van uiteenlopende omvang telt Aurora, die worden verhuurd door Woonbedrijf Vestide. De onderkomens zijn bedoeld voor internationale studenten aan de TU/e, zowel voor de korte als langere termijn.

Eerst nemen de huidige spaceboxbewoners hun intrek in de nieuwe woontoren. De witte 'woondozen' aan de Dommel moeten uiterlijk 5 augustus leeg zijn. Een deel hiervan krijgt, na elf jaar op het TU/e-terrein, een nieuwe bestemming in een ander project van Woonbedrijf aan de Willemstraat.

De huurcontracten met de eerste vier toekomstige Aurora-bewoners zijn afgelopen week getekend. Vanmiddag, woensdag 27 juli, tekenen de overige honderd internationals die vertrekken uit de spaceboxen, hun overeenkomst met Woonbedrijf. Daarna kunnen ze hun gemeubileerde nieuwe stek betrekken.

De resterende bijna tweehonderd units zijn inmiddels toegewezen aan zogenoemde shortstayers, laat een woordvoerster van de huisvestingsorganisatie weten. Zij tekenen hun contracten vanaf 3 augustus.

In het complex komen ook twee Nederlandse studenten te wonen. Deze studentbeheerders zijn het eerste aanspreekpunt voor de huurders van Aurora - ook in geval van eventuele klachten. Afgelopen mei uitten sommige spaceboxbewoners hun zorgen over hun nieuwe onderkomens in de woontoren.

Kritiek was er onder meer op de hogere huurprijs en sommige in hun ogen beperkte gedeelde faciliteiten. Vestide-districtsmanager Harald Evers liet desgevraagd weten die zorgen niet direct te delen, maar de geluiden ter harte te nemen. “Als straks blijkt dat bepaalde zaken niet lekker gaan en er ruimte is voor verbetering, dan gaan we daar samen naar kijken.”

Op 10 september wordt Aurora officieel geopend, in het bijzijn van onder andere het College van Bestuur van de TU/e. Voor die tijd wordt ook Luna geopend - de tweede woontoren op het universiteitsterrein, voorheen bekend als Potentiaal (toen het onderkomen van onder meer de faculteit Electrical Engineering). In dit gebouw, met 441 woonunits die worden geëxploiteerd door Camelot, nemen eind augustus de eerste huurders hun intrek.