Gapende gaten en volle zalen

10/04/2013

Foto’s van MetaForum hebben een grote aantrekkingskracht: je kunt het leven op meerdere verdiepingen in één beeld vastleggen. Maar al die populatie-dynamiek is meteen het zwakke punt van MetaForum tijdens tentamenweken.

De MetaForum-UB is vrij toegankelijk en dat merk je. Volgens een aantal studenten worden steeds meer studeerplekken ingenomen door studenten van buiten de TU/e, volgens enkelen 25 procent. Niet alleen is dit volgens hen vervelend omdat de goede plaatsen worden ingenomen; degenen die er zitten, zijn raddraaiers, schavuiten die niet weten wat studeren is en er een theekransje in een kippenhok van maken. Nergens in óns MetaForum zijn we veilig voor het geluid!

Dus, wat is het verdict? Hen buitensluiten? Een introducé-regeling instellen? De onderste verdieping -waar het ‘in stilte’ studeren toch vooral gebeurt- afschermen? Mocht er gevonden worden dat er voor 25 procent externe studenten zitten in een overvol MetaForum, dan moet er wel iets gebeuren, maar de huis- en teamgenoten die nu meekomen, vind ik niet kwalijk. Bovendien, integratie met vrouwelijke instellingen in de UB is ook wat waard, toch heren?

Ik denk dat men vooral geïrriteerd is door het geluidniveau in MetaForum. De meeste bezoekers komen van serene studieruimten, faculteitsbibliotheken en natuurlijk De Hal. Het ontwerp van MetaForum is beeldschoon door haar ruimte, maar is geen stilteruimte. Door de gapende geluidsgaten en enorme zalen is het geen afgesloten studieruimte zoals De Hal, die afgebakend was door boekenmuren en een afwijkende inrichting, die een alternatieve stiltenorm legitimeerde.

In MetaForum kun je geen stilte-groepsnorm handhaven; alle vloeren met verschillende doelen zijn met elkaar verbonden en dat hoor en zie je. Het ontwerp veranderen lijkt me onrealistisch, maar meer afgeschermde plekken inrichten van geringe grootte, met afwijkende kleuren, kan helpen. Hoe knusser, hoe eerder we de norm zullen handhaven en naar elkaar ‘stilte’ sissen.