CLMN | Gala’s en de wetenschap

11/12/2013

“Robbert Dijkgraaf”, hoorde ik laatst een eerstejaars TU/e’er zeggen, “dat is de hoogste professor van Nederland.” Een opmerkelijke uitspraak: er is niets, maar dan ook echt niets, wat Dijkgraaf ‘hoger’ of ‘beter’ maakt dan bijvoorbeeld onze eigen universiteitshoogleraren. Toch is de gedachte niet gek: zet de tv aan, sla de krant open of kijk op nu.nl en je ziet dezelfde serie gezichten bij de wetenschapsartikelen.

Het monopolie van die bepaalde groep mediahoogleraren is vreemd: we hebben in Nederland een vrij hoge universiteitsdichtheid, beschikken over drie goede TU’s en dan nóg wordt negen van de tien keer gekozen om dezelfde persoon uit te zenden zodra het over wetenschap gaat.

Veel van de Eindhovense UHD’s en professoren, al zijn ze meermaals internationaal onderscheiden, hebben niet eens een Wikipedia-pagina. Om Rob Wijnberg aan te halen: een mediapersoonlijkheid als Jort Kelder komt in één week vaker aan het woord dan de meeste academici. Simpelweg omdat een producent liever iemand met camera-ervaring belt, die in er in vijf minuten een onderwerp doorheen kan rammen en niet begint te stotteren als er het signaal ‘afronden’ wordt gegeven.

De laatste tijd lijkt de maatschappelijke interesse voor de wetenschap een vlucht te nemen. Initiatieven als De Wereld Leert Door en het Amsterdamse Gala voor de Wetenschap zijn razend populair. Op scholen wordt door jongere docenten meer tijd besteed aan wat er aan fantastische ontwikkelingen plaatsvindt, en ook uit ontzettend veel andere dingen blijkt dat de maatschappij geïnteresseerd is naar wat er in de wereld gebeurt.

Een studentensolarteam is hip genoeg voor een item op Tweakers, maar waarom is een revolutionair wiskundig paper dat niet? Ik hoop dat de media in 2014 de spotlight ook op de andere mensen die het verdienen zetten. Niks tegen de heren Dijkgraaf en Verlinde, maar we hebben nog zo’n 5.600 hoogleraren rondlopen in Nederland. Daarvan kunnen er toch vast wel een paar een even goed verhaal vertellen?