Afbetalen in begrip, kan dat?

03/02/2022

“Van compensatie is geen sprake”, vertelde de nieuwe onderwijsminister Robbert Dijkgraaf vorige week aan de NOS. Wel heeft hij “echt alle begrip” voor studenten die te maken hebben gehad of nog steeds hebben met het leenstelsel. Is dat voor die groep dan ook een optie: hun schuld straks afbetalen in begrip?

De leenstelselsoap begint verdacht veel op een langslepend potje monopoly te lijken. De volgende situatie hebben we allemaal wel eens meegemaakt: zo tegen het einde van het spel - je geld is nagenoeg op - is het erop of eronder: één verkeerde worp en je bent weg. Je staat op Station Oost en je buurman heeft zowel de Leidsche- als de Kalverstraat in bezit met daarop respectievelijk drie en vier huizen. Het enige dat er door je hoofd spookt is: ‘Geen twee of vier gooien’.

Slaag je daarin, dan is er in eerste instantie sprake van pure euforie: je zit er nog in en je ontvangt ook nog eens wat poen omdat je langs ‘Start’ bent gekomen. Totdat je je na luttele seconden realiseert dat je op het vakje ‘Inkomstenbelasting’ bent gekomen. Alsnog geen geld verdiend om een huis te kopen komende ronde. Dit gevoel komt het dichtst bij mijn gevoel toen ik hoorde wat deze regering over had als compensatie voor studenten die gedupeerd zijn door het leenstelsel.

Die envelop gevuld met één miljard euro, fungeert meer als een soort erkenning voor de studenten die zich de afgelopen jaren door een geflopt leenstelsel hebben weten te worstelen, en die daardoor met hoge schulden op achterstand zijn gezet. Een achterstand op educatief en financieel gebied en ook wanneer er gekeken wordt naar hun kansen op de woningmarkt. Daarom demonstreren studentenorganisaties komende zaterdag 5 februari op het Museumplein in Amsterdam.

Als compensatie kunnen studenten straks kiezen uit een bedrag van duizend euro of een studievoucher. Dat eerste voelt alsof je op vrij parkeren komt zonder dat er geld in de pot zit. En die voucher? Laten we dat rangschikken onder de categorie 'U heeft de tweede prijs in een schoonheidswedstrijd gewonnen en ontvangt tien euro'; volstrekt nutteloos en niet meer van deze tijd.

Winnen met monopoly doe je trouwens door huizen te kopen. Laat dat nou net het probleem zijn voor studenten die onder het leenstelsel vallen. Met een gemiddelde studieschuld kun je net een eengezinswoning kopen in Groningen, Friesland, Drenthe, Limburg, Overijssel of Zeeland. Afijn, de Coolsingel in hartje Rotterdam is niet voor iedereen weggelegd, maar als je bij de 25 procent studenten hoort die meer dan 40.000 euro studieschuld heeft opgebouwd, is zelfs de Dorpsstraat of de Brink in Ons Dorp buiten bereik.

Ben je aanstaande zaterdag in Amsterdam? Loop dan niet op de automatische piloot van de Leidschestraat door richting de peperdure Kalverstraat, maar draai demonstratief om. Steek schuin naar links het Leidscheplein over totdat je bij het Rijksmuseum bent. Door de fietserstunnel loop je onder het museum door, en voilà, je staat op het Museumplein waar dan een tegengeluid te horen zal zijn. Hopelijk ook dat van jou.