CLMN | Hebben brutale mensen de halve wereld?

04/09/2013

Een vriend van mij passeerde laatst een hele rij wachtenden bij een kantoor en stak vervolgens iedereen de ogen uit door het kantoor onofficieel te betreden om een formulier af te geven. Aanvullend laat hij ons weten dat brutale mensen de halve wereld hebben.

Maar is het wel brutaliteit of gewoon onbeschaamdheid en arrogantie van een ouderejaars? In ieder geval onbeschaamdheid, die samen met de jaren als student geleidelijk gegroeid is. Deze onbeschaamdheid is echter niet het directe resultaat van studeren, maar wordt veroorzaakt door jarenlang contact met medewerkers. Hierdoor veranderen die medewerkers langzaam van abstracte mailadressen en personen in bekenden. En bij mensen die we kennen, durven we nu eenmaal meer.

Helaas kost deze kennismaking wel de nodige tijd en inspanning. Aan de andere kant maar goed ook, omdat anders iedereen zich onbeschaamd langs die rij wachtenden begeeft.

Voor het veroveren van de halve wereld is dus een onbeschaamdheid nodig, die is gegroeid door jaren van betrokkenheid bij de universiteit en een actief studentenleven. Actieve en betrokken studenten hebben daarom de halve wereld, of in ieder geval de halve campus.