Out-of-the-black-box denken

13/09/2018

Het begon met de onmenselijk hippe hersenen. De poster van Studium Generale die zijn aandachttrekwerk deed. Ik moest 'A post-human scenario' missen, maar richtte mijn pijlen op de buitenfilm bij de Zwarte Doos. Iets met een straatkat die Bob heette. Of eigenlijk precies zo. Ik ging in ieder geval voor de ambiance: een warme zomeravond onder de sterrendekens, met de subtiele lichtshow van Kennispoort als voor- en naprogramma. Gratis gezelligheid. Super relaxed. Behalve dat het werd afgelast.

Herman Finkers kan nog wat leuks maken van zo’n situatie: “De cursus ‘omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door”. En hij is niet de enige. Op het terrein van onze semi-studentenflat waren andere plannen. Internationale studenten die een buitenbios pop-upten met een betere bron dan buienradar.nl.

Het scherm bestond uit een wit laken tussen een boompje en een kapotte kamerlamp. Klaar voor de verkreukelde versie van Sjakie en de Chocoladefabriek. Pils en popcorn waren aanwezig. Super relaxed. Ik sloot aan bij het schattige rijtje op de grond, met gras onder de kont en bij sommigen in de mond. Gedroogd en gehaald bij de lokale koffiewinkel. Een stukje cultuur dat internationals graag in zich opnemen.

Het beeld waaide weliswaar een paar keer weg, maar de experience deed zeker niet onder voor een buitenfilm bij de Zwarte Doos. Een sporadisch bliksemschichtje in de verte, de eerste bui die symbolisch met de aftiteling samenviel.

Verborgen agenda

Studium Generale is er voor de algemene ontwikkeling. Niet alleen faciliteren, maar stiekem ook motiveren. Aanzetten tot creativiteit als het bijvoorbeeld even niet op rolletjes loopt bij de Zwarte Doos. Dat verklaart het afgelasten terwijl het drie uur lang droog bleef. Het is de verborgen agenda achter het posterprogramma.

Dus, de World Press Photo tentoonstelling niet naar wens? Loop even langs Meta, print je vakantiekiekjes op glossy A0-papier en hang ze in de gang. Het is een levensles die Studium Generale je al zwijgend meegeeft, want het initiatief moet vanuit jezelf komen. Of van internationale studenten om je heen. Pakken ze gelijk weer wat cultureels mee. Well played, SG.