CLMN | April doet wat ie wil

16/04/2013

Spreekwoorden, uitdrukkingen en gezegden. De een gebruikt ze in overvloed, terwijl een ander al tevreden is met begrip ervan. Helaas hoor ik in deze laatste categorie thuis. Gelukkig is de betekenis er soms nog uit af te leiden en natuurlijk ken ik wel enkele uitdrukkingen. Sommige ken ik nog van de weerspreukenkalender die vroeger bij oma op het toilet hing, zoals ‘April doet wat ie wil’. Deze spreuk heeft zich dit jaar toch al aardig bewezen.

Een andere weerspreuk betreffende deze maand is ‘Laat het weer zijn zoals het wil, ontkleed u niet voor half april’. En toevallig valt rokjesdag ook midden april! Alhoewel er aan onze universiteit op het moment waarschijnlijk maar anderhalve man en een paardenkop zijn die aan rokjesdag meedoen, zet het College van Bestuur de bramzeilen bij om daar verandering in te brengen in een poging het aantal aanstellingen van vrouwelijke UD’s aan de TU/e te verhogen.

In het voorbijgaan van april zitten we op hete kolen in afwachting van rokjesdag, meteorologen halen hun weerspreuken voor mei alvast boven water en ruim achtduizend studenten stomen zich klaar voor de Batavierenrace van eind april.

Dat alles terwijl een groot deel van Nederland wacht op de laatste dag van de maand als een pastoor op zijn offerpenningen. 30 april is namelijk het moment dat prins Willem-Alexander huidig koningin Beatrix van haar troon stoot. En dat zal door menigeen gevierd worden door de hort op te gaan op Koninginnedag. Of is het dan Koningsdag? De tijd zal het leren. Een gezegde dat ik nog wil meegeven aan allen die de troonswisseling gaan vieren en de volgende dag weer hard aan de studie moeten: wie 's nachts uit vissen gaat, moet overdag zijn netten drogen!