Even mijn fiets op slot zetten

22/02/2017

Het is weer die tijd van het jaar, te herkennen aan de eerstejaars studenten die veeltallig met hun oordopjes in zitten te turen naar hun laptop: Inleiding Modelleren. Als ik terugdenk aan hoe het vak vorig jaar bij mij ging, voel ik tegelijkertijd medelijden en een dikke dot leedvermaak. Maar misschien zijn die gevoelens ongegrond. Wellicht heb ik - zwartkijker der zwartkijkers - 0LEB0 te negatief onthouden?

De eerste herinneringen die bovenkomen, zijn niet bepaald rooskleurig: die verschrikkelijke videocolleges. Niet verschrikkelijk omdat de stof erg is, maar omdat de manier van overbrengen doet denken aan een Dora the Explorer-aflevering. Een greep uit de interessante momenten: Emiel van Berkum - de PSV-fan die aan z’n conditie(getallen) werkt, het ‘panel’ aan ingehuurde studenten die met het acteertalent van een Bollywoodfilm dingen uit de reader uitbeelden en natuurlijk Kees van Overveld die aan het begin van het college de studio binnen fietst en middenin een opgave even de tijd neemt om z’n fiets op slot te zetten.

Ik heb destijds in de evaluatie-enquête boos ingevuld dat de filmpjes ‘universiteit onwaardig’ zijn, maar nu - een jaar later - kan ik de positieve kant er ook wel van inzien. De videocolleges tonen namelijk mooi de goodwill van sommige docenten richting de student om hun stof net iets pakkender te brengen. Het had ook allemaal zonder de franje gekund, maar dan zou het niet zo speciaal geweest zijn.

Het is dan ook toepasselijk dat Kees van Overveld het laatste videocollege afsluit met de vriendelijke en welgemeende groet ‘het gaat je goed’. Een mooi gebaar, iets wat me nog meer het gevoel geeft dat hij graag wat extra deed voor zijn leerlingen. Het is spijtig dat hij niet meer onder ons is.

Inleiding Modelleren wordt volgend jaar vervangen door Data Engineering. Misschien ga ik het stiekem jammer vinden dat de nieuwe studenten de videocolleges van 0LEB0 niet meer zullen zien. Ik hoop dat de verantwoordelijke docente even veel moeite zal stoppen in haar nieuwe vak als meneer Van Overveld (en co). Zo erg waren die video’s eigenlijk ook weer niet.