door

CLMN | Afschuiven

02/04/2013

Briljant nieuws deze week over de Nederlandse Spoorwegen. De NS scoort namelijk niet zo goed op klanttevredenheid, en wordt hier jaarlijks -terecht- door de minister op aangesproken. Als bedrijfskundig ingenieur-to-be denk ik dan: “Hoogste tijd om je processen kritisch te analyseren en te verbeteren!” Maar niet bij de NS. Daar weten ze een betere oplossing: ze laten de mening van de consument gewoon lekker amper meetellen in de beoordeling. Geniaal!

Toen ik het las, geloofde ik het eerst niet. Vooruit, de NS kan tegenwoordig weinig goed meer doen bij de altijd kritische Nederlandse forens of spoorstudent, maar zo ver heeft het vervoersbedrijf het zelf laten komen. Elk bedrijf dat de beschikking heeft over data over zijn prestaties, is dom als men dit compleet wil negeren omdat men denkt dat ze in werkelijkheid veel beter presteren. Iedereen weet immers ook: data liegen niet. Tenzij ze verzameld zijn door Diederik Stapel natuurlijk. Misschien is een baan bij de NS wel iets voor hem.

Ik vind het ook een typisch voorbeeld van een trend die ik steeds vaker zie en die in Nederland inmiddels tot kunst is verheven: hetCLMN | Afschuiven afschuiven van verantwoordelijkheid. Toen minister Jet Bussemaker onlangs te gast was aan onze universiteit deed ze een oproep aan het bedrijfsleven om “meer te investeren in het onderwijs”. Lekker makkelijk, zelf flink bezuinigen op de belangrijkste motor van de economie en vervolgens naar het bedrijfsleven wijzen om meer te investeren.

Nee, dan de drie helden van de E.S.R. Thêta die vorig weekend allesbehalve hun verantwoordelijkheid afschoven. Toen ze iemand in het Eindhovensch Kanaal zagen spartelen, schoten ze hem te hulp en hielpen de man aan wal. Zo kan het dus ook! Ik hoop dat velen een voorbeeld nemen aan deze onvervalste heldendaad.

Dus Bussemaker: niet meer naar het bedrijfsleven wijzen, maar zelf durven investeren in het hoger onderwijs! En NS, niet met slechte beoordelingen rommelen en gewoon zorgen dat iedereen op tijd op zijn of haar bestemming arriveert! Dat heet verantwoordelijkheid nemen.

Deel dit artikel