A glimpse of the future (laatste blog)

06/05/2019

Dinsdag 3 mei 2039.

7.00 uur
Joris schrikt wakker van de ATC-robot (autonomous trash collection) die, zoals elke dinsdag, zijn ronde maakt over de Tongelresestraat. De ATC’s van tegenwoordig werken niet allemaal vlekkeloos, waardoor ze nog wel eens een kliko laten vallen. Vroeger was alles beter. Maar goed, het is de hoogste tijd om op te staan, zodat Joris nog even virtueel kan hardlopen voordat de livestream Thermodynamica van die stokoude Maarten Steinbuch start.

8.30 uur
'Goedemorgen allemaal!' klinkt het opgewekt door de kamer van Joris. Sinds hij zichzelf als testobject gebruikt voor al zijn medische robots, is hij flink opgeknapt. Hij loopt dan ook vrolijk over het bureau van Joris en laat trots zijn nieuwe robotbenen zien. Ideaal, zo’n hologram. Genietend van zijn gloeiende koffie krijgt Joris geanimeerd les in warmteleer.

10.30 uur
Op de Bird naar de TU/e. Gelukkig staat de Tongelresestraat altijd vol met die dingen. Zigzaggend tussen de andere fietsers en steppers door rijdt Joris naar de campus. Het blijft heerlijk dat auto’s sinds vorig jaar verboden zijn in de stad. Omdat hij ruim op tijd is, maakt Joris een snelle d-tour langs Strijp. Het blijft fantastisch om te zien hoe hier de design-gerichte vakken worden gegeven in samenwerking met de Urban Movement van Eindhoven. Die gebouwen zijn nog prachtig in de stijl van de early 2000s.

10.45 uur
Aangekomen op de campus stap Joris MetaForum binnen. Even twee uurtjes studeren voordat het Human-Technology Interaction design-vak van Wijnand IJsselsteijn begint. Het is wel even wennen nu de universiteit sinds dit jaar officieel geen faculteiten meer heeft en er enkel nog interdisciplinaire onderzoeksgroepen zijn. Vandaag dus een vak over Human-Technology Interaction en morgen weer diep de statistiek in met Onno Boxma.

12.45 uur
Op de step naar Strijp, waar een groot deel van de nieuwe TU/e-gebouwen staat. In het vak van Wijnand worden geavanceerde robots ontworpen die in de agrarische sector worden gebruikt. Studenten vanuit Wageningen en mechatronica-studenten van Fontys volgen het vak ook - een mengelmoes van studenten die elk jaar weer zorgt voor gave nieuwe innovaties.

18.00 uur
Na weer een flink aantal uur zwoegen aan de robot gaat Joris naar zijn laatste afspraak van de dag - met de directrice van de Dutch Design Week. Supertof, ze wil graag dat hun robot op de Dutch Design Week komt te staan! Een grote eer. De DDW is de grootste show ter wereld op het gebied van technologie en design.

22.00 uur
Na een succesdinertje in Usine stapt Joris op de Bird-step naar huis. Wat ziet Eindhoven er toch schitterend uit. Zelfs de Vestdijk is al bijna af: compleet groen en geen vieze auto’s meer. Verdwaald zien we nog wel wat Ambertjes en rijden er Lightyears. Maar goed, dat is niet erg. Sterker nog: Eindhovenaren zijn terecht trots op hun wereldwijde impact!

Dit was het laatste blog van Tom Selten en Bas Verkaik vanuit de TU/e innovation Space. Wil je nog eens teruglezen wat ze sinds de opening zoal schreven? Klik hier. Cursor bedankt Tom en Bas graag voor hun regelmatige kijkje in de keuken!