Design is níet ID only

08/11/2017

Eindhoven stond vorige week weer vol in de spotlights tijdens Neerlands Ontwerp Week. De drukbezochte Mind The Step-exhibitie van onze drie geliefde hightech universiteiten (exclusief de wannabe nerds uit Wageningen) was een doorslaand succes. Wederom een recordaantal bezoekers en een overvloed aan ambitieuze studenten die hun projecten tentoonstellen. Niets dan lof voor de Industrial Designers die weer het overgrote deel van de projecten voor hun rekening namen. En chapeau, want er zaten ware pareltjes tussen. Maar toch, een licht kritische voetnoot.

Je project presenteren voor ruim 70.000 geïnteresseerden is niet iets wat enkel ID-studenten zouden moeten ambiëren. Elke faculteit zou deze mogelijkheid moeten omarmen om te laten zien met welke oplossingen ze bezig zijn. De Dutch Design Week is bij uitstek dé mogelijkheid om als TU Eindhoven te laten zien wat we in huis hebben en waar we mee bezig zijn. Zullen we ons dus niet meer laten afschrikken door het woord ‘design’? Oké, deal.

Genoeg gezeken, afgelopen week zijn er natuurlijk ook weer genoeg highlights voorbij gekomen. Allereerst hebben we de vrouwelijke populatie in innoSpace tijdelijk een flinke oppepper gegeven door Fresh Connection uit te nodigen. Dit is een landelijke community die ondernemerschap wil stimuleren onder studenten. Naast het feit dat wij deze visie natuurlijk volledig steunen, is de oververtegenwoordiging van het vrouwelijk geslacht een leuk bijkomend voordeel. Wellicht krijgt onze geliefde universiteitsvoorzitter dan toch ooit zijn zin: een studententeam volledig bestaand uit studentes. Niet echt interdisciplinair, maar goed.

Fuck Fast Fashion

De woensdagavond met Fresh Connection was echter niet alleen een Jan Mengeling van seksen, ook van studies en achtergronden. De alpha’s en de bèta’s werden bijna letterlijk blootgesteld aan een pittige case van ID’ers Fabienne en Jessica. Deze topchicks van LabeledBy willen onze kleding straks volledig customized 3D-printen. Fuck Fast FashionSounds appealing right? Ze kunnen daarbij wel wat TBK, TN, WTB en EE-hulp gebruiken. Alle spam is welkom op f.m.h.v.d.weiden@student.tue.nl.

Ach so, om af te sluiten, laat je ook eens onderdompelen in de wereld van de ondernemers door mee te doen aan StartUp24. Een zeer strak (en ‘graties’) evenement, georganiseerd door de broer van King Pils himself; Mister ‘Startup’ Constantijn van Oranje. Dat worden hoe dan ook een majestueuze vierentwintig uurtjes. See you in Gaslab!

Studenten Tom Selten (Innovation Sciences) en Bas Verkaik (Werktuigbouwkunde) zijn actief betrokken bij de TU/e innovation Space. Ze houden jullie middels dit blog op de hoogte van wat er nu écht gebeurt binnen de muren van het Gaslab.