Lessons from the old days

01/11/2017

Daar zijn we weer. Terwijl het kabinet vorige week beëdigd werd door koning Willem, is het Gaslab weer in ere hersteld door Team Energy. Een energieke pubquiz met vijftig nieuwe leden was een succesje, vooral de gillende hitjes uit de boxen deden ons weer denken aan de vermaarde 220Volt-feestjes van vroeger in het Gaslab. En ja, ook bij innoSpace staan we open voor een borrel (met een doel, dat wel).

Over vroeger gesproken, startup-coach Hans (voormalig ontwerphipster bij Philips Design) wist ons vorige week te vertellen dat de manier van werken van de studententeams in innoSpace toch wel verdomd veel lijkt op de manier van werken bij het voormalig Natlab en Philips Design: een garantie op innovatie (niet altijd op succes helaas).

Een mengelmoes van allerlei achtergronden en disciplines die elkaar constant tegenkomen en leren door samen te werken aan de challenges van morgen; it sounds so simple, right? Maar dat is het niet, het vormgeven van ‘hands-on interdisciplinaire’ vakken is pas net begonnen en langzaam maar zeker kunnen we ook cases uit de industrie erbij betrekken.

Nooit gedacht dat wij ooit een vak zouden promoten, maar vooruit...

Wait. What the *bleep* is ‘hands-on interdisciplinair’? Om zo concreet mogelijk te blijven, een voorbeeld (nooit gedacht dat we ooit een vak zouden promoten, maar vooruit): onder leiding van onze wetenschappelijke aanvoerder Isabelle Reymen komt er een speciaal Innovation Space Project-vak (1ZM150). Concrete projecten/ideeën vanuit startups & industrie zullen in dit vak door masterstudenten worden gescreend op technologische en commerciële haalbaarheid. Dit voorbeeld is ‘hands-on’ omdat het op de praktijk gericht is, ‘interdisciplinair’ omdat studenten van meerdere faculteiten erbij betrokken zijn en in dit geval al helemaal prachtig omdat de resultaten direct door de bedrijven te gebruiken zijn.

Dat soort challenges willen we gaan opzetten. Voor de oplettende kijker: in de Atlas-leaks zijn er al wat AMIGO-robots zichtbaar die mensen rondleiden. Wellicht een leuke challenge: laat de studenten van Engineering Design in plaats van een rescue robot een guiding robot bouwen om verdwaalde bezoekers op onze campus de weg te wijzen. We zullen het even doorgeven aan het opperhoofd van Engineering Design.

Obstakels bij innovatie

En voordat we afsluiten: JimFit (de fitte hockeyboys van de body movement sensor) zijn nog op zoek naar versterking (TBK, WTB, EE). Ze hebben hun eerste klant binnen (jippieee!) en willen nu full speed door. Mail Cas (Cas@Jim-Fit.nl) als je interesse hebt om eens een bakje koffie met ze te drinken & join deze gasten in hun missie. Voor dat bakje koffie moet je overigens nog steeds het pasje van Huub lenen, maar ach, die obstakels horen ook bij innovatie.

Studenten Tom Selten (Innovation Sciences) en Bas Verkaik (Werktuigbouwkunde) zijn actief betrokken bij de TU/e innovation Space. Ze houden jullie middels dit blog op de hoogte van wat er nu écht gebeurt binnen de muren van het Gaslab.