Perry den Brok. Foto | Bart van Overbeeke

TUssen de oren | De tien leukste rankings

20/06/2013

De vijfentwintig meest hilarische televisiemomenten, de vijftig meest verkochte singles, de tien meest giftige slangen! Je kunt tegenwoordig geen televisiezender aanzetten of er is wel een programma over ranglijsten te zien. Ook de nieuwsmedia en kranten doen er niet voor onder. Zo bleken we vorig jaar de slimste regio van de wereld; keuze uit een zevental voorgeselecteerde regio’s.

In het onderwijs en aan onze universiteit zijn we ook dol op ranglijsten. Zo kopten de TU/e-nieuwsberichten onlangs nog dat we volgens de Keuzegids weer het hoogst geëindigd waren op de ranglijst van technische universiteiten in Nederland. The best of three, wel te verstaan. Indrukwekkender is onze score op de valorisatieranglijst van universiteiten. Daar zijn we al sinds 2009 de nummer één wereldwijd als het gaat om samenwerken en samen publiceren met het bedrijfsleven, en onder een veel groter aantal mededingers. Maar ja, op de Times Higher Education ranglijst stonden we het afgelopen jaar slechts op de ‘114e’ plaats. Uiteraard zijn we het meest trots op de ranglijsten waar we heel hoog eindigen tussen heel veel mededingers. Dat zijn natuurlijk ook de beste lijsten.

Wat is dat toch met al die lijsten? Ze helpen ons orde te scheppen in een schijnbare chaos. Ze helpen ons onszelf een plek te geven in de vergelijking tussen gelijken. Ze zijn reden tot allerlei gevoelens, van trots tot medelijden. Ze zijn aanleiding tot bewondering en beloning, maar ook tot straffen of leedvermaak. Ze zijn de basis achter vele beslissingen en beleidsmaatregelen, soms ook binnen onze eigen instelling. En tegenwoordig zijn ze vooral ook openbaar.

Er zijn ook minder abstracte onderwijslijstjes. De meest genoemde kenmerken van goede docenten in het hoger onderwijs? In meta-analyses van onderwijsonderzoek staat met stip op één: passie voor onderwijzen. Op twee: passie voor studenten. En op drie, eentje die velen zal aanspreken: liefde voor het vakdomein. En een lijst van de tien kenmerken die het vaakst genoemd worden voor slechte docenten? Op één: gebrek aan klassenmanagement. Op twee: gebrek aan vakkennis. En op drie: gebrek aan motivatie.

Nog even en dan is het grote vakantie. Bent u voor even weer verlost van al die rankings en lijstjes. Laten we hopen dat het een mooie zomer wordt (in de top tien?). En mocht dat niet zo zijn, dan zit u toch gewoon lekker voor de televisie. De Tour kijken met uw eigen lijstje favorieten. Ik zou zeggen: veel succes, dat u maar hoog moge eindigen op de ranglijst van uw eigen poule!