Lars Beke.

UR | Beste Wouter Bos, Henk Kamp,

03/10/2012

Namens alle techniekstudenten in Nederland doen wij hierbij een noodoproep aan u als informateurs van een nieuw kabinet. Zorg er alstublieft voor dat het voor scholieren niet extreem wordt ontmoedigd om te kiezen voor een technische studie. Zonder ingenieurs komen we als land niet vooruit!

Het aanbod van ingenieurs blijft momenteel achter bij de vraag. Het baart ons grote zorgen dat in de verkiezingsprogramma’s wordt gepleit voor het ‘sociaal’ leenstelsel. Daartegenover staat dat het belang van technische studenten in de verkiezingsprogramma’s expliciet benoemd wordt. Het invoeren van het sociaal leenstelsel maakt het volgen van een technische studie echter juist nog veel onaantrekkelijker.

Technische studies hebben een erg hoge studielast, waardoor studievertraging eerder wordt opgelopen. Bij de invoering van een sociaal leenstelsel neemt de studieschuld van technische studenten nog eens onevenredig veel toe ten opzichte van andere studies waardoor het volgen van een technische studie steeds onaantrekkelijker wordt, terwijl technische studies juist gestimuleerd en gepromoot moeten worden!

Wij pleiten dan ook sterk voor gelijke lasten voor alle studenten bij invoering van het sociaal leenstelsel. Een uitzondering op het sociaal leenstelsel van het tweede masterjaar zorgt ervoor dat de kosten voor technische studenten gelijk zijn aan die van andere studenten, waardoor zij dus niet benadeeld worden. De benodigde investering om technische studenten tegemoet te komen zorgt voor een echt ‘eerlijk’ leenstelsel en zal zich op de lange termijn terugbetalen door de extra stimulans die technici geven aan de innovatie in Nederland.

Wij hopen u voldoende te hebben duidelijk gemaakt dat zonder aanpassingen het sociaal leenstelsel bèta’s de das om zal doen. Zorg er alstublieft voor dat wij niet de laatste studenten zijn die gekozen hebben voor een technische studie en help Nederland vooruit.

Lars Beke op tv bij Studio040 over leenstelsel