UR | De Koning en de studententeams

12/05/2021

Koning Willem Alexander reed op 27 april samen met zijn oudste dochter Amalia in een DAF Kini aan de kop van een schitterende stoet auto’s. In die karavaan die over de Eindhovense High Tech Campus toerde, zaten heel wat pareltjes die gemaakt zijn door onze studententeams. Krijgen die teams wel de eer die ze toekomt? Op die Koningsdag in ieder geval niet.

Koningin Máxima volgde haar echtgenoot samen met Alexia en Ariane in de Lightyear One, de eerste gezinszonneauto die op de markt komt en die is voortgekomen uit het Solar Team Eindhoven. Het idee was prima: de potentie en technische uitblinkers van Eindhoven laten zien onder aanvoering van onze koning. De uitvoering was minder. De dienstdoende regisseur van de NOS leek slechts geïnteresseerd te zijn in die ‘schattige’ DAF Kini en had geen oog of camerabeeld voor de werkelijke trots van Eindhoven. Een groot gemis, want zo bleven zonneauto Stella Era van het Solar Team, de van afval gemaakte Luca van TU/ecomotive, de razendsnel opladende elektrische auto van InMotion en de autonome racewagen van University Racing Eindhoven voor de kijkers buiten beeld. En dat terwijl studententeams een aanwinst zijn voor Nederland, die gezien mogen worden.

Ze worden gevormd door groepen gemotiveerde studenten met verschillende achtergronden en verschillende talenten. Jonge mensen met kennis van techniek, organisatie en design. Door die krachten te bundelen ontstaan juist de innovatieve technieken waar nu behoefte aan is. En dat niet alleen binnen de automotive branche, want de TU/e is inmiddels negentien geaccrediteerde teams rijk, die op vele gebieden willen bijdragen aan een duurzamere en efficiëntere wereld.

Die kennis moet niet verborgen blijven achter de muren van de TU/e. Zelfverkozen studentminister innovatie Dirk van Meer, tevens TU/e-student, pleitte onlangs om gebruik te maken van studententeams “om de toekomst van Nederland mee te vormen - gebaseerd op onderzoek en wetenschap”. Van Meer wil graag dat studententeams, met hun kennis van innovatie, een grotere rol krijgen in het politieke debat, bijvoorbeeld als het gaat over de aanpak van mogelijke nieuwe pandemieën. Studententeam T.E.S.T. is al bezig met de ontwikkeling van een test voor zo’n nieuw virus, waar SensUs een internationale competitie voor organiseert. Er is op technisch vlak maar weinig kennis in de Tweede Kamer en de expertise van dit soort teams geeft de debatten daarover meer inhoud.

Kritische vragen van de U-raad en de recente groei en mooie resultaten van de teams hebben onlangs geresulteerd in de komst van HiGST, de High interest Group Student Teams. Die gaat een gedeelde visie opstellen voor studententeams in de toekomst. Deze teams leveren namelijk niet alleen mooi werk wat tentoongesteld kan worden, maar bieden studenten aan de TU/e de mogelijkheid tot zelfontwikkeling en de kans zich te vormen tot ingenieurs van de toekomst. Iets wat de TU/e graag wil ondersteunen.

De Koning raad ik aan om de volgende keer wanneer hij Eindhoven bezoekt, de DAF in de koninklijke garages te laten staan, en dan te kiezen voor een vervoersmiddel van een studententeam. Dan kan hij met eigen ogen zien en zelf ervaren hoe waardevol innovatie is voor Nederland. Mijn advies aan alle TU/e-studenten: laat je informeren over wat een studententeam je te bieden heeft! Iets wat ik ook de politiek en het bedrijfsleven van harte aanbeveel.

Foto | Dutchmen Photography / Shutterstock