Stadsdag op Stadhuisplein

Studentengezelligheidsvereniging Demos wil met alle inwoners van Eindhoven vieren dat ze dit jaar 55 is geworden. Jong en oud is uitgenodigd voor een feestje op het Stadhuisplein op donderdag 3 mei. Een greep uit de gratis activiteiten: lasergamen, scheikundeproefjes, een klaverjastoernooi, danslessen en bandjes.

foto Demos

“We willen laten zien dat studenten ook leuke dingen voor de hele stad kunnen organiseren”, stelt Diane Schoenmaker, voorzitter van de commissie Stadsdag. “Demos organiseert wel vaker activiteiten om maatschappelijke betrokkenheid te tonen, maar die zijn vaak wat kleinschaliger. Nu hopen we op toch wel duizend bezoekers.”

Om zoveel mogelijk mensen te laten weten dat het feest er aankomt, was Demos op 30 maart al actief op het 18 Septemberplein met spelletjes en schminkdozen (zie foto). Verder hing ze posters op in buurthuizen, verzorgingstehuizen, op de TU/e-campus, bij Fontys en basisscholen. De studentenvereniging bedacht een ochtendprogramma met ‘Oud-Hollandse gezelligheid’, een middagprogramma vol speelactiviteiten en gaat vanaf 17.00 uur het plein ombouwen tot een festivalterrein.

Dansen

Wie op donderdag 3 mei naar het Stadhuisplein gaat kan er onder een grote partytent meedoen aan een bingospel of een klaverjastoernooi. Naast de tent zijn er velden om te hockeyen of te voetballen en er staat een springkussen. Demosleden verzamelden de afgelopen tijd al schoenendozen waarmee ze kinderen een tafelvoetbalspel willen laten knutselen. Er zal een kraampje zijn waar scheikundeproefjes worden uitgevoerd en wie zin heeft om te dansen kan zich aansluiten bij een workshop op dat gebied.

Vanaf het eind van de middag is er live muziek, waarmee Demos zoveel mogelijk mensen hoopt aan te spreken. Schoenmaker: “Het zijn wisselende stijlen. ‘Het Bandje’ van oud-Demosleden speelt vooral covers en Barosz laat eigen muziek horen." Demoslid dj Zovoz was eerder te horen bij de laatste Opening Academisch Jaar in 2017 en zal het feest tot 22.00 uur gaande houden.