Opnieuw Kamervragen over persvrijheid universiteitsmedia

Tweede Kamerlid Luc Stultiens (GroenLinks-PvdA) heeft Kamervragen gesteld over de druk op de journalistieke onafhankelijkheid van universiteitsmedia. Aanleiding hiervoor is de situatie bij Delta, het journalistieke medium van de TU Delft, dat al geruime tijd druk ervaart van de universiteit op haar redactionele vrijheid.

foto iStock | Jorm Sangsorn

Stultiens stelde de Kamervragen aan de demissionaire onderwijsminister Dijkgraaf. Het Kamerlid wil van Dijkgraaf weten of hij de opvattingen van de NVJ deelt dat de onafhankelijkheid van universiteitsmedia ‘al langer’ onder druk staat. Stultiens verwijst daarbij ook naar de situatie bij Cursor, die eveneens druk ervaarde van de universiteit om kritische artikelen niet te publiceren. Nadat de voormalige hoofdredacteur uit zijn functie werd ontheven, ging het medium in oktober 2023 op zwart.

Destijds liet de onderwijsminister weten dat hij een breed onderzoek naar de journalistiek vrijheid van hogeschool- universitaire media niet nodig vond. Desgevraagd laat Stultiens in een toelichting weten: “Ik hoop dat Dijkgraaf deze keer wél aanleiding ziet voor een breder onderzoek naar de journalistieke vrijheid bij hogeschoolkranten en universitaire redacties. Daar vroegen Kwint (SP) en Westerveld (GroenLinks-PvdA) destijds al om naar aanleiding van de situatie bij Cursor. Dit recente geval bij Delta laat zien dat er nog werk aan de winkel is.”

Druk op persvrijheid

Onder juridische druk haalde Delta een kritisch artikel offline over de angstcultuur bij het Innovations & Impact Centre en de zwijgplicht die het managementteam van de afdeling kreeg opgelegd over het disfunctioneren van de directeur.

Na publicatie werd Delta eerst door een advocatenbureau gesommeerd om het artikel offline te halen, in naam van de genoemde directeur. Kort daarna melde de juridische afdeling van de TU Delft zich ook. Als het artikel niet offline zou worden gehaald, dan zouden alle individuele redacteuren en de hoofdredacteur aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schade die de TU zou leiden.

Het bestuur van de TU Delft heeft ondertussen zijn excuses aangeboden voor deze gang van zaken, maar het artikel is nog altijd niet terug op de website van Delta.