Burgemeester pleit voor uitzondering inperking internationals bij TU/e

Burgemeester Dijsselbloem van Eindhoven wil een uitzondering voor de TU/e bij de inperking van internationale studenten. Mits men erin slaagt om 65 procent van deze studenten in Nederland te houden na hun afstuderen. Dat is noodzakelijk om de groei van de techsector te faciliteren, meldt hij in het programma Buitenhof.

foto Jiri Buller

Het voorstel van Dijsselbloem voor een ‘65 procent stay rate garantie’ betekent dat de universiteit internationale studenten naar zich toe mag blijven trekken, mits 65 procent van hen na hun afstuderen in Nederland blijft. Dat is haalbaar voor de TU/e, denkt de burgemeester. Volgens hem gaat nu zestig procent van de internationale studenten meteen aan het werk in deze regio. “Dat is bijna twee keer zoveel als het landelijke gemiddelde. De behoefte aan ingenieurs is enorm. Ik denk dat het kan.” De burgemeester plaatst daarbij wel een kanttekening: “De universiteit kan alleen groeien als daar financiële hulp voor komt.”

Dijsselbloem pleit daarnaast ook voor publieke investeringen in de Brainportregio en het Brabantse bedrijfsleven om de groei van de techindustrie te faciliteren. “De staatsschuld is op dit moment fors lager dan de norm van zestig procent van het BNP, er is ruimte.” Hij geeft daarbij aan dat hij 5 tot 8 miljard nodig heeft om voldoende woningen en infrastructuur te bouwen en de huidige voorzieningen op orde te houden.

Hoeveel blijft?

Robert-Jan Smits, voorzitter van het College van Bestuur van de TU/e gaf recent in een interview met Cursor aan dat het percentage blijvende internationale studenten op 55 procent ligt, blijkt uit eigen onderzoek van de universiteit. Dit percentage is gemeten 15 maanden na het afstuderen. Vorig jaar bestond ruim 50 procent van de instroom uit internationale studenten.

Internationaliseringsorganisatie Nuffic heeft eind vorig jaar ook onderzoek naar gedaan naar blijvende internationale studenten, maar dan over een langere periode: vijf jaar na het afstuderen. In dat rapport ligt het percentage blijvende internationale studenten over heel Nederland een stuk lager, namelijk op 24 procent.

Niet welkom

Hoe haalbaar de ’65 procent stay-rate garantie’ is, moet nog blijken. Sinds het debat over de inperking van de instroom van buitenlandse studenten, voelt deze groep zich steeds minder welkom in Nederland. Uit een peiling van zes universiteitskranten onder 1300 internationale studenten, blijkt dat 55 procent van de internationale studenten zich welkom voelt. Ongeveer 30 procent overweegt uit Nederland te vertrekken vanwege het huidige internationaliseringsdebat. Cursor ging in gesprek met internationale studenten naar aanleiding van deze peiling om de stemming op de universiteit te meten.

Bekijk hieronder het pleidooi van Dijsselbloem in Buitenhof (het gesprek over de 65 procent stay garantie’ begint op 10:08):

Meer geld naar brainportregio | Jeroen Dijsselbloem | Buitenhof