Internationals aan universiteiten voelen kille wind

Veel internationals aan Nederlandse universiteiten voelen zich nu minder welkom dan toen ze hier aankwamen, blijkt uit een peiling van zes universiteitsbladen. Dat heeft vooral te maken met het politieke debat over migratie. Cursor was niet betrokken bij het onderzoek, maar peilde de stemming in de Commonroom, de gemeenschapsruimte van studentenvereniging Cosmos.

foto Vladimir Vladimirov / iStock

In totaal vulden 1.330 studenten en werknemers in Groningen, Utrecht, Nijmegen, Delft, Wageningen en Twente de enquête in. Ruim 70 procent zegt dat ze zich welkom voelden toen ze in Nederland aankwamen, maar dat geldt nu nog maar voor 55 procent. Het aandeel geënquêteerden dat zich ongewenst voelt, steeg van 16,5 procent bij aankomst naar 25 procent nu. “Het gevoel van welkom zijn is er buiten de universiteit gewoon niet. Ik kan niet precies zeggen waarom. Het is gewoon een gevoel, hoe anderen zich in mijn buurt gedragen”, zegt Antoine Brunelle, internationale bachelorstudent Mechanical Engineering aan de TU/e.

Bijna de helft van de respondenten in de landelijke peiling noemt als reden dat er in de Nederlandse politiek steeds negatiever wordt gesproken over internationals. Ongeveer 30 procent overweegt uit Nederland te vertrekken vanwege het huidige internationaliseringsdebat. Of het door de politiek komt durven de studenten bij Cosmos zo niet te zeggen. Wel beamen ze dat veel van hun studiegenoten inderdaad van plan zijn na het behalen van hun diploma zo snel mogelijk Nederland te verlaten.

Schokkend

Een Duitse onderzoeker bij de Utrechtse faculteit geesteswetenschappen noemt het in DUB “schokkend om te constateren dat het discours de afgelopen vijf jaar is veranderd van een positief ideologische kijk op internationalisering naar een ideologische afwijzing van internationalisering, alsof het de bron is van alle maatschappelijke problemen, van de huizencrisis tot de werkdruk op universiteiten”. Tresen Ernemann, internationale bachelorstudent Industrial Design aan de TU/e, geeft aan hetzelfde te ervaren. “Ik heb het gevoel dat er veel discriminatie is richting internationals. Vooral wanneer je geen Nederlands spreekt wordt je vaak afgewezen voor functies of in de huizenmarkt.”

Zowel Brunelle als Ernemann geven aan dat ze een ander beeld hadden van Nederland voordat ze in Eindhoven kwamen studeren. Beide studenten hebben vooraf in meerdere werelddelen gewoond. “Ik heb het gevoel dat ons een verkeerd beeld is voorgehouden van Nederland”, zegt Brunelle. “Inderdaad”, vult Ernemann aan. “Meerdere belangrijke zaken zijn simpelweg nooit genoemd; de huizencrisis bijvoorbeeld. Daarnaast krijg ik gewoon niet dezelfde acceptatie als tijdens mijn aanmeldproces. Het is alsof we eerst worden aangemoedigd hier te komen studeren, en zodra we hier aankomen hangt er een hele andere sfeer.”

Optimistisch

In de landelijke peiling staan ook minder pessimistische geluiden. In de Groningse UKrant, die het initiatief nam voor de peiling, zegt een Canadese docent dat ze nog lang niet aan vertrek denkt: “Ik ben optimistisch dat deze discussie over internationals iets tijdelijks is, dat men gewend raakt aan de toename van Engelssprekende mensen en dat de huizencrisis wordt opgelost. En daarnaast is de universitaire gemeenschap heel open. Dus er is voor ons genoeg reden om te blijven.”

Dat het er binnen de universiteitsmuren beter aan toe gaat vinden ook de studenten bij Cosmos. “Er is een duidelijk verschil tussen binnen en buiten de universiteit. Binnen de universiteit voel ik mij zeker een stuk meer welkom”, zegt Brunelle. Ernemann sluit zich hierbij aan. “De meeste mensen hier zijn welwillend om Engels te spreken, we krijgen hulp van studieadviseurs en vooral Cosmos helpt ons enorm met belangrijke zaken zoals Nederlandse wetten en verzekeringen.”

Gisteren ging Nederland naar de stembus. Vooral partijen aan de rechterkant van het politieke spectrum en zeker verkiezingswinnaar PVV willen de internationalisering van het hoger onderwijs en onderzoek flink terugdringen.