Solar Team Eindhoven tijdens de huldiging. Foto | Rien Meulman

Feestelijke huldiging Solar Team Eindhoven

"Alleen in deze regio had Stella gemaakt kunnen worden", vertelde Lex Hoefsloot, captain van het Solar Team Eindhoven, gisteren in zijn dankwoord bij de huldiging in de hal van het Hoofdgebouw. Daarmee onderstreepte hij nogmaals het belang van de ondersteuning vanuit de universiteit en door het regionale bedrijfsleven bij de totstandkoming van hun succesvolle zonnewagen.

Iets van het goede weer uit Australië leek het Solar Team Eindhoven gisteren te hebben meegenomen. Bij de rijtoer met Stella vanaf de High Tech Campus naar het terrein van de TU/e, voorafgegaan door twee motoragenten, liet een waterig zonnetje zich af en toe zien. Het bracht een twitteraar tot de volgende tweet: "Wie bedenkt nu zo'n huldiging op het moment dat de zon op z'n laagst staat?".

Het mocht de pret en het enthousiasme echter niet drukken. Zo'n honderdvijftig belangstellenden en familieleden waren gistermiddag present in de hal van het Hoofdgebouw, waar diverse sprekers loftuitingen uitstrooiden over de hoofden van de aanwezige teamleden. Carlo van de Weijer, vice-president Traffic Solutions bij TomTom en aan de TU/e kartrekker van het Strategic Area Smart Mobility, leidde als een volleerd stand-up comedian de ceremonie. Zo zei hij Hoefsloot verwisseld te hebben met z'n moeder. "Ik dacht nog: Lex z'n haar is wel wat langer, maar hij is er in Australië zeker niet lelijker op geworden."

Er werd teruggeblikt op het moment dat anderhalf jaar geleden een klein groepje "eigenwijze maar vastberaden" studenten aanklopte bij Van de Weijer, decaan Ton Backx en hoogleraar Maarten Steinbuch. Ze wilden in 2013 deelnemen aan de Solar Challenge in Australië, waar Delft al jaren zeer succesvol is.

Volgens CvB-lid Jo van Ham reageerde het college in eerste instantie uiterst negatief op dit verzoek. "We wilden geen wagen die tweede of derde zou worden achter Delft en stuurden ze terug  naar de tekentafel. Iets later kwamen ze met een nieuw ijzersterk businessplan voor een wagen in een nieuwe klasse, waar meerdere personen in konden meerijden."

Dat concept werd een succes en teamcaptain Lex Hoefsloot benadrukte nog maar eens dat de diverse sponsoren uit het regionale bedrijfsleven daar een zeer cruciale rol bij gespeeld hadden. Maar ook de bijdrage vanuit de faculteit Electrical Engineering, waar de wagen gebouwd is, werd niet vergeten. Decaan Ton Backx, die enkele dagen aanwezig was in Australië, vertelde ook over de spannende momenten tijdens de race en de vindingrijkheid van het strategische team van STE. "Dat team nam altijd de juiste beslissingen en zorgde dat problemen snel werden aangepakt."

Tot slot vond de onthulling plaats van een grote afbeelding van Stella, waar alle betrokkenen een tekst op konden zetten. Voor de teamleden was er champagne en de sponsoren nodigden ze uit voor een diner in februari. Van collegelid Jo van Ham volgde nog een dringende aanbeveling: "En nu allemaal weer snel aan de studie!"

Zie voor meer foto's de Flickr-stream van Solar Team Eindhoven.