Campagne Toekomstdromen wint communicatieprijs

De campagne Toekomstdromen van de TU/e heeft de Communicatieprijs Brabant 2012 gewonnen. Dat maakte juryvoorzitter Pieter Hemels donderdagavond in Tilburg bekend tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van Communicatieclub Bourgondië (CBB).

De jury koos Toekomstdromen tot winnaar omdat de wervingscampagne opvallend goede resultaten heeft geboekt. Het leverde veertien procent meer aanmeldingen op voor het lopende studiejaar. Bovendien sloeg de campagne vooral onder meisjes aan. Het aantal vrouwelijke studenten nam toe met vijftig procent. De jury daarover: “Werving voor technische studies is een flinke opgave. De TU/e heeft in houding, maar ook qua gedrag bij de doelgroep wat veranderd. Met een enorme toename van het aantal bezoekers op open dagen én met beduidend meer aanmeldingen als resultaat.” Volgens de jury heeft de TU/e met Toekomstdromen 'een patroon doorbroken en hebben ze de spelregels veranderd'.

Sabine van Gent, hoofd van de afdeling Communicatie Expertise Centrum (CEC) van de TU/e, nam de prijs in ontvangst. Ze beschouwde de toekenning als "een compliment voor zowel mijn team als het team van Youngworks en voor eenieder binnen de TU/e die bij heeft gedragen aan de nieuwe wervingscampagne waarin de dromen van scholieren, studenten en medewerkers centraal staan. Het is een extra stimulans om ook in 2013 door te gaan op de ingezette koers. Om al het mooie waar studenten en wetenschappers binnen de TU/e met passie aan werken op een zodanige manier naar buiten uit te dragen dat het aansluit bij de beleving van jongeren. Zodat we naast de intrinsiek gemotiveerde scholieren steeds meer mensgerichte generalisten en carrière-bèta's, waaronder hopelijk veel meisjes, mogen verwelkomen om binnen het Bachelor College hun eigen studiepad te ontdekken."

'Toekomstdromen’, ontwikkeld door het Amsterdamse reclamebureau Youngworks in opdracht van de TU/e, ontving de prijs in de categorie Effectief. In de andere categorie Creatief ging de prijs naar ‘Be Gay for a Day’, gemaakt door het Tilburgse Scheepens Reclameadviseurs.

De jury heeft in totaal 36 inzendingen bekeken. Daarvan gingen er half november acht door naar Meet the Jury, een tussenronde waarbij de inzenders hun campagnes kwamen toelichten en vragen van de jury moesten beantwoorden. Uiteindelijke bleven voor beide categorieën drie genomineerden over. In de categorie Effectief waren dat, naast Toekomstdromen van TU/e, de Dutch Technology Week van Brainport (Bex Communicatie uit Eindhoven) en QuinnyCasters (GiDesign uit Waalre).

De Communicatieprijs Brabant beleefde haar zeventiende editie en is een initiatief van Communicatieclub Bourgondië (CCB). Deze in Tilburg gevestigde regionale beroepsvereniging op het gebied van reclame, public relations en aanverwante disciplines heeft de prijs in 1995 in het leven geroepen om de communicatieprestaties uit Midden-Brabant te onderstrepen. De laatste jaren bleek dat de prijs op veel belangstelling kon rekenen in heel Brabant. Sinds 2011 kan daarom iedereen uit de provincie meedingen naar de prijs.